Bažnyčia – Dievo namai ir maldų
vieta. Čia žmonės ateina Dievą pagarbinti, dvasiniai sustiprėti, pasimokyti,
kad pajėgtų būti, kuo privalo būti darbe, santykiuose su artimu, poilsyje,
kasdieniniame gyvenime. Bažnyčioje visų elgesys turi būti su pagarba,
dėmėsingumu, pamaldumu, kaip pritinka pašventintoje vietoje, kur yra
Eucharistinis Jėzus Švč. Sakramente. Kai kas tai užmiršta ir jiems bažnyčia
tampa pokalbių vieta, lyg turgavietė, stadionas ar paplūdimys.
Kartą katalikų kunigas atsilankė į protestantų bažnyčią.
Jos pastorius pasitiko kunigą, pasveiko ir pastebėjo: ,,Čia jūs nerasite švęsto
vandens ir negalėsite su juo persižegnoti”. Kunigas pastoriui atsakė: ,,Tokios
problemos man nebus, nes jaučiuosi čia kaip paprastoje salėje ar stadijone, kur
nereikia švęsto vandens ir žegnotis”. (Protestantų bažnyčiose nėra Švč.
Sakramento).
Į katalikų bažnyčią ateinant yra būtini kitokie drabužiai
nei stadijone, papludimyje ar panašioje vietoje. Bažnyčioje nedera būti su sportine apranga, nepridengtais
pečiais, labai trumpomis kelnėmis ar sijonu. Apranga turi būti atitinkama, nes
,,mūsų kūnas yra Šventosios Dvasios buveinė”– sako apaštalas šv. Paulius. Daugelyje šalių į bažnyčią neįleidžia tų,
kurie ateina apsinuoginę. Turistų pamėgtų bažnyčių prieangyje būna padėtos
skaros, kad lankytojos prisidengtų su jomis apnuogintas kūno vietas. Vyrai bažnyčioje
privalo būti be kepurės.
Įeinant į bažnyčią būtina išjungti mobilųjį telefoną
arba perjungti į begarsę sistemą. Kodėl? Dievas bažnyčioje neskambins į mobilųjį
telefoną, o žmonės galės paskambinti, kai išeisite iš jos. Taip elgiasi
kultūringi, kitus gerbiantys žmonės ne tik bažnyčioje, bet ir teatre,
ligoninėje!
Pasitaiko, kad įpratusieji prie kramtomos gumos,
nesusilaiko nuo jos net bažnyčioje. Gal kai kam ji naudinga po valgio, bet ne
bažnyčioje.
Čia esantieji nesikalba, nes bažnyčia skirta maldai –
pokalbiui su Dievu, o ne pasikalbėjimui tarpusavyje. Jei kils noras aptarti
svarbią naujieną, tai bus galimybė išėjus iš bažnyčios. Jei atsirado labai svarbi
pastaba, tai sakyti trumpai ir labai tyliai.
Bažnyčios prieangyje ant sienos būna indelis su švęstu
vandeniu. Padažę pirštus į švęstą vandenį persižegnojame. Jei yra kryžius, tai
galime jį paliesti su ranka, ar pabučiuoti, ar tik pažvelgti į Nukryžiuotojo atvaizdą. Tai
bus Krikšto atminimas, kurio dėka kiekvienas tapome
krikščionimi, Dievo vaiku. Pakrikštytieji prisimena, kad per Krikštą jie tapo Kristaus
Bažnyčios nariais, visateisiais dalyviais vykstančių pamaldų bažnyčioje. Jie
gali priimti Kristaus įsteigtus sakramentus, kai būna tam gerai pasiruošę...
Įėję į bažnyčią pirmiausia pareiškiame pagarbą Eucharistiniam
Viešpačiui Jėzui Kristui, kuris Tabernakulyje po duonos pavidalu
laukia atsilankančių. Jį parodo raudona mirksinti lemputė. Pagarbiai sukalbame:
,,Garbinkime švč.Sakramentą, Jėzaus Kristaus, mūsų Viešpaties tikrąjį Kūną ir
Kraują…”
Kai žegnojamės, tai laiminame save
atgręžta plaštaka trimis didžiausiais
pirštais, kurie ženklina Švč. Trejybę. Tardami: „Vardan Dievo Tėvo“ – pirštais paliečiame
kaktą, „ir Sūnaus“ – krūtinę duobutės lygyje, „ir Šventosios“ – kairį
petį, „Dvasios“ – dešinį petį, „Amen“ – sudedame rankas. Atsitinka,
kad tikintieji tinkamai nesižegnoja, o tik bando pavaizduoti žegnojimą, kas yra
panašiau į musių nubaidymą nuo savęs… Gražiai žegnodamiesi prisimename, kad
esame pakrikštyti Švč. Trejybės vardu, kuriuo pradedame visą dienos veiklą: tikėjimo išpažinimą ir bažnytinės tapatybės
pareiškimą. Žegnojamės
visi kartu, kai pradėdame Mišias, kai ne Mišių metu visus
laimina prieš priimant Švč. Sakramentą. Taip pat persižegnojame prieš išpažintį
ir po jos bei Mišių pabaigoje, kai kunigas palaimina su ranka arba su Švč.
Sakramentu.Kas
bažnyčioje pereina iš vienos pusės į kitą, tai viduryje, ties centru vienu
keliu priklaupia ir pareiškia pagarbą Eucharistiniam Jėzui. Kas negali priklaupti, tas giliu nusilenkimu pagerbia
Viešpatį Švč. Sakramente arba Konsekracijos metu ir priimant baigiamąjį
palaiminimą. (Lenkti
nugarą tiek, kad rankomis būtų galima paliesti kelius). Priklaupti tiesia
nugara ir galva, dešiniu keliu paliečiant grindis kairio kulno lygyje.
Per Mišias, prieš pradedant Evangelijos skelbimą, paženklinti kryželiu savo kaktą, lūpas ir krūtinę. Tai daryti su dešinės rankos nykščio
minkštąja dalimi. Taip išreiškiame prašymą – linkėjimą, kad Evangelija būtų suvokiama, skelbiama ir išgyvenama.
Klūpėjimas yra
intensyvios maldos ir atgailos ženklas. Abiem keliais klūpėti – garbinant
Švenčiausiąjį Sakramentą, atliekant išpažintį. Kas negali priklaupti, tas gali
atlikti išpažintį pasilenkęs prie klausyklos langelio. Priklaupti prieš
Švenčiausiąjį Sakramentą dar reikia praeinant pro tabernakulį ar pro altorių,
kai vyksta šv. Mišios ar adoruojama Eucharistija. Nedera tada klūpėti vienu keliu!.
Sėdėjimas – maldos, dėmesingo klausymosi laikysena. Sėdime per
skaitinius, homiliją – pamokslą, atnašavimą – aukojimą ir priėmus Komuniją. Stovėjimas –
pagrindinė krikščionio maldos laikysena, primenanti Velykas – drauge su
Kristumi esame Prisikėlimo žmonės. Stovime nuo Mišių pradžios iki pirmojo
skaitinio, po to per Evangeliją, tikėjimo išpažinimą, visuotinę maldą,
Eucharistijos maldą, kalbant „Tėve mūsų“, per Komunijos maldą ir kunigo palaiminimą
Mišių pabaigoje. Būtina klūpėti abiem keliais, o kas negali – giliai pasilenkti
per konsekraciją ir Mišių pabaigoje, kai laimina su Švč. Sakramentu.
Yra prasminga nešti vaikučius į bažnyčią, tačiau
būtina prižiūrėti, kad jie nebėgiotų, nedrumstų ramybės, netrukdytų kunigui pamaldose
ir maldininkams. Vyresnius vaikus būtina mokyti maldų, neleisti kramtyti gumos ar
valgyti saldainius. Taip pat neleisti, kad jie pradėtų žaisti su bažnyčioje
padėtomis maldaknygėmis, nes maldaknygė ne žaislas vaikams. Bažnyčioje turi
būti religinė tyla, o ne vieta, panaši į turgų ar vaikų darželio kiemą.
Kas eina išpažinties, tas privalo paimti maldaknygę ir
gerai pasiruošti išpažinčiai. Skaityti maldas: prieš išpažintį, gailesčio aktą,
sąžinės sąskaita, būtina melstis į Šv. Dvasią, kad ji padėtų gerai peržvelgti
savo sąžinę, susikaupti ir atlikti išpažintį. Ją atlikus vėl paimti maldaknygę
ir sukalbėti maldas po išpažinties ir atlikti kunigo užduotą atgailą.
Nepamiršti padėkoti, kad Dievas atleido nuodėmes.
Prisiminkime, kad esame Kristaus vedama tauta ir visi einame
procesijose. Jos yra kelios simbolinės: 1. įžangos – suvienyti susirinkimą ir
pradėti liturgiją, 2. atnašų – atnešant duoną, vyną, dovanas, pinigus Bažnyčios
reikmėms ir 3. Komunijos – keliaujant
priimti Viešpaties duodamą valgį ir 4. Eucharistinė Devintinių procesija, kai su
Švč. Sakamentu išeiname į gatves. Kristus yra mūsų gyvenimo stiprybė. Dar būna
procesija į kapines su mirusiojo palaikais. Jos dalyviai, nešantys gėles,
vainikus, karstą ar einantys iš paskos, nesikalba tarpusavyje.
Aukojimo
metu renkami pinigai dviem tikslais: vargonininkės, valytojos ir
patalpų išlaikymui bei Bažnyčios misijai vykdyti. Kas paaukoja, tas dalijasi
savo gėriu džiaugsmingai ir dėkinga širdimi, nes aukotoją pažįsta Dievas!
Kai
bažnyčioje vyksta šv. Mišių auka, tai tikintieji be reikalo nevaikšto, o
bendrose maldose aktyviai dalyvauja su kitais sutartinai atsakydami: pradžioje per
įžangą, himną ,,Garbė Dievui…”, į kreipinį ,,Melskitės, broliai ir seserys…”,
,,Šventas, šventas, šventas …”, ir prieš Komuniją ,,Viešpatie, neesu vertas,
kad įeitum į mano širdį, bet tik tark žodį ir mano siela pasveiks”. Ir Mišiose atsakinėja
į įvairias kunigo invokacijas.
Mišiose
sėdėti: skaitinių metu, išskyrus Evangeliją, pamokslo metu, kai aukojama duona,
vynas. Visi atsistoja, kai kunigas pakviečia: ,,Melskitės, broliai ir seserys…”.
Mišiose
klūpėti (jei galite atsiklaupti), nuo maldos prieš perkeitimą – konsekraciją
iki ,,Tėve mūsų“ maldos ir keletą minučių priėmus šv. Komuniją.
Prieš
Komuniją esti ramybės palinkėjimas. Tai simbolinis gestas. Jo metu
šalia esantiems paspausti dešinę, pasižiūrėti į akis ir linkėti: priimkite
Kristaus dovaną – ramybę. Arba užtenka linktelėti galvą greta esantiems,
nepaliekant savo vietos ir neįnešant didelės sumaišties. Artimi žmonės gali
sveikintis pabučiavimu ar apkabinimu. Čia svarbiausias dalykas – ne išorinis
ženklas, bet vidinis susitaikymas.
Komuniją
priimti gali tik pakrikštyti, gerai pasiruošę ir priėmę pirmąją šv. Komunją bei
kasmet atliekantys Velykinę išpažintį, o jos laikas nuo Pelenų dienos, pradžioje
Gavėnios iki šv. apaštalų Petro – Povilo šventės. Taip pat gali priimti kas
neturi sunkios nuodėmės, kuri yra svarbi, norėta ir sąmoningai padaryta. Kieno
sąžinė slegiama sunkios nuodėmės, tas negali priimti Šv. Komunios. Jam pirmiau reikia
atlikti išpažinti ir gauti nuodėmių atleidimą.
Kas gyvena santuoje be santuokos sakramento, tas negali priimti Šv.
Komunijos. (Sudarę civilinę santuoką arba partneriai, arba susinešę savo
daiktelius į vieną vietą negali eiti išpažinties ir priimti Šv. Komuniją.) Šv. apaštalas Paulius primena: ,,Kas nevertai
valgo tos duonos ar geria iš Viešpaties taurės, tas bus kaltas Viešpaties Kūnu
ir Krauju. Teištiria žmogus pats save ir tada tevalgo tos duonos ir tegeria iš
tos taurės. Kas valgo ir geria to Kūno neišskirdamas, tas valgo ir geria sau
pasmerkimą” 1Kor.11,27-29.
Šv. Komunijai priimti būtinas geras pasiruošimas. Jei
po paskutinės išpažinties padaryta sunki nuodėmė, nepakanka tik gailesčio už ją,
bet reikia pirmiau atlikti išpažintį, kad kunigas Kristaus galia ir vardu
suteiktų nuodėmių atleidimą. Yra daug geriau po išpažinties mažiau kartų
priimti šv. Komuiniją, negu ją priimti tik iš įpročio, nevertai, ar turint
sunkių nuodėmių.
Komuniją priimti tikintieji eina po
du. Procesijos būdu artėja prie altoriaus. Iš anksto priklaupia, o kas
nepajėgia priklaupti, tas nusilenkia. Priėjus prie Komunijos dalintojo, į kunigo
posakį ,,Kristaus Kūnas” atsakyti ,,Amen” ir išsižioti taip, kad būtų tarp dantų 3 cm
tarpas, o liežuvis pridengtų apatinius dantis ir pakelti galvą šiek tiek. Jokiu
būdu nesistengti pačiam pasiekti su burna ir pasiimti Komuniją. (Nervuoti
žmonės nekantriai su burna griebia
šv. Komuniją, o ji tuomet kartais lūžta
arba iškrenta ant žemės). Reikia nejudėti, kad Komunijos dalintojas galėtų ją uždėti
priimančiam ant liežuvio. Tuomet Ostija bus pagarbiai priimta, nesulaužyta ir neišmesta
ant grindų. Komunijos nekramtyti, o seilėmis suvilgyti ir priimti. Grįžus į
vietą dėkoti Viešpačiui sėdint arba klūpint. Kas artėja priimti Komuniją,
rankas laiko sudėtas prieš save, jų nelaikyti užpakalyje. Kas negali priimti Komunijos,
tas gali paprašyti asmeninio Dievo palaiminimo, kuris bus
maldavimas keisti gyvenimą. .
Po šv. Komunijos priėmimo būtina nuoširdžiai padėkoti
atėjusiam Eucharistiniam Jėzui. Jei padėkai neturime savo minčių, naudotis
maldaknygės tektu po Komunijos.
Antrą kartą šv. Komuniją tą pačią dieną galima priimti
tik rimtomis progomis, pav. dalyvaujame laidotuvėse ir mirusio metinėse, arba
pirmos šv. Komunijos proga ir pamaldose už giminaitį mirusį. Prieš Komunijos
priėmimą yra eucharistinis pasninkas – būti viena valanda nevalgius. Vaistai ir
vanduo galima naudoti. Kai kur netoli altoriaus būna padėklas aukoti uždegtas žvakes.
Paaukojus pinigų uždegame žvakę, kuri bus „ne auka Dievui“, o ženklas mūsų maldų
kokia nors intencija. Reikia savo širdyje sužadinti tikėjimą ir žvakutę uždegti
ne pamaldų metu.
Šv. Mišios – Kristaus
Auka. Katalikui rekėtų nors kartą per metus užsisakyti šv. Mišias ir jas paskirti
už save ar savo artimuosius, gyvus ar jau mirusius.
Daugelis žmonių kasdienybėje nesiekia Dievo karalystės
kaip tikslo. Sekmadienio Mišioms pasibaigus uždarė bažnyčios duris ir viskas.
Tačiau Mišios turėtų tęstis, tapti mūsų kasdienybe ir ją perkeisti.
Kaip žmonės santykiauja su Dievu šv. Mišiose, taip Jį
atsimena darbuose, žodžiuose, elgesyje. Tada Jis paliekamas tik bažnyčioje,
Mišiose, o atsiradusias problemas bando išspręsti savo jėgomis.
Labai svarbu Mišiose būti aktyviais, o ne tik stebėtojais
ir klausytojais. Per Mišias negalima privačiai melstis: skaityti iš maldaknygės
įvairias maldas, kalbėti rožinį. Būtina atidžiai sekti Mišių eigą, įsijungti į
bendrą giedojimą ir atsakinėti, kur reikia
atsakyti. Ar neatsitinka taip, kad kunigas prie altoriaus garsiai skaito
maldas, o tikintieji, esantys bažnyčioje, nesupranta, kada ir kaip atsakinėti
arba girdisi atsakymai tik keletos dalyvių.
Seniau Mišios buvo aukojamos lotynų kalba. Kunigai
žiūrėjo ne į žmones, o į altorių. Tada
Mišių dalyviai praktrikavo asmenines maldas: vieni kalbėjo rožinį, kiti skaitė
iš maldaknygės, kurios buvo su paveikslėliais ir paaiškinimais: pavyzdžiui:
kunigui einant prie altoriaus buvo patarta mąstyti, kaip Jėzų vedė pas Anną,
kunigui sakant ,,Dominus vobiscum –Viešpats su jumis” mąstyti, kaip apaštalas
Petras pravirko pažvelgus Jėzui į jį. Kai kunigas pakelia taurę ir aukoja vyną,
mąstyti, kaip Jėzų žiauriai nuplakė. Kai taurę uždengia – mąstyti, kaip Jėzų
vainikuoja erškėčiais. Kai kunigas plauna pirštus, prisiminti, kaip Pilotas,
pasmerkęs Kristų mirti, nusiplovė savo rankas. Kai kunigas pakviečia: ,,Broliai
ir seserys, melskitės – mąstyti, kaip Pilotas parodo žmonėms nuplaktą,
erškėčiais vainikuotą Jėzų. Kai kunigas skaito arba gieda prefaciją, mąstyti,
kaip Pilotas nuteisė Kristų mirti ant kryžiaus, kai kunigas pakelia konsekruotą
Ostiją, mąstyti kaip nukryžiuotą Jėzų pakelia.
Kai kunigas sulaužo konsekruotą Ostiją, mąstyti – Jėzus miršta ant
kryžiaus. Kunigui kalbant ,,Dievo Avinėli” – mąstyti, kad daug žmonių atsivertę
sakė: ,,Šis tikrai buvo Dievo Sūnus”. Kunigas priima šv. Komuniją – Jėzų
palaidoja. Kai kunigas po Komunijos meldžiasi – Jėzus prisikelia iš
numuirusiųjų. Tokiu būdu tikintieji galėjo lengviau suprasti per Paskutinę
Vakarienę įsteigtąją, o ant Kalvarijos kalno įvykusią Jėzaus Kančią – dievišką
Auką, kuri kiekvienose Mišiose pakartojama tik nekruvinu būdu.
Vatikano II Susirinkimas paskelbė didelius pasikeitimus,
kurie pirma įvyko vyskupų sąmonėje, o po to iš lėto vyksta visų mūsų
sąmonėje. Pasaulio vyskupai norėjo, kad visi suprastų, jog šv. Mišios yra
ne vien kunigo malda, bet Bažnyčios –
Kristaus Kūno – visų narių malda ir tikintieji Dievo Žodį, visus Mišių
tekstus privalo girdėti savo gimtąja kalba.
Kai išleido
atnaujintą Liturginį maldyną, žmonės surado jame Mišių atsakymus ir giesmių
tekstus. Su bažnyčios atsinaujinimu tikintieji pakviesti Mišiose dalyvauti ne
tik atsakymais, bet ir giesmėmis.
Mišiose yra liturginiai veiksmai: klūpėjimas, stovėjimas, ėjimas priimti šv. Komuniją. Pastebime naudojamus išorinius
ženklus ir simoblius. Per juos veikia nematoma Dvasia. Todėl būtina suprasti, kad liturginiai judesiai
ir ženklai Mišiose nėra tik
kunigo atsitiktiniai
judesiai. Pavyzdžiui kunigas
išskečia rankas maldai, tada Dievas mus apglėbia, pakviečia į
bendrystę, maldą. Kunigas, darydamas tuos judesius, veiksmus, išreiškia ne savo asmeninę nuotaiką, bet matomai parodo neregimojo Dievo meilės, atleidimo,
laiminimo judesius.
Todėl šv. Mišiose bendraujame ne vien su
kunigu – su individualiu asmeniu, bet bendraujame su regimu Dievo atstovu, Jo
įrankiu.
Panaudota: Kauno
arkivyskupijos ir Panevėžio vyskupijos leidiniai ,,Kaip elgtis bažnyčioje“ ir
kelios sutrumpintos ištraukos iš kun. dr. Gedimino Jankūno ,,Pokalbiai
apie liturgiją“. Papildė ir spaudai parengė
kan. Bronius Šlapelis. 2015 m. gruodis
Šis priedas
paimtas iš ,,Liturginio maldyno”
padės aktyviau dalyvauti Mišiose
Pradinis pasveikinimas ir
Atgailos aktas
Kunigas Vardan Dievo Tėvo, ir Sūnaus, ir Šventosios Dvasios.
Žmonės Amen.
Kunigas Viešpats su jumis.
Žmonės Ir
su tavimi.
Arba antrasis variantas
Kunigas
Viešpaties Jėzaus Kristaus malonė,
Dievo Tėvo meilė ir Šventosios Dvasios bendrystė
tebūna su jumis visais.
Dievo Tėvo meilė ir Šventosios Dvasios bendrystė
tebūna su jumis visais.
Žmonės Ir su tavimi.
Arba trečiasis variantas
Kunigas Dievo, mūsų Tėvo,
ramybė, Viešpaties Jėzaus Kristaus malonė ir Šventosios Dvasios paguoda tebūna
su jumis visais.
Žmonės Ir su tavimi
Gailesčio aktas
Kunigas Broliai, seserys,
ruošdamiesi švęsti išganymo paslaptis, prisipažinkime nusikaltę ir melskime Dievą
atleidimo.
(Tyliai susimąstome)
Kunigas ir žmonės. Prisipažįstu visagaliam Dievui ir
jums, broliai seserys, kad labai nusidėjau mintimis, žodžiais, darbais ir
apsileidimais (mušdamiesi į krūtinę 3x). Esu kaltas, esu kaltas, esu
labai kaltas. Todėl prašau Švenčiausiąją Mergele Mariją, visus angelus ir
Šventuosius, ir jus, broliai seserys, melsti už mane Viešpatį Dievą.
Kunigas Tepasigaili mūsų
visagalis Dievas ir, atleidęs kaltes, tenuveda mus į amžinąjį gyvenimą.
Žmonės Amen.
Kunigas Viešpatie, pasigailėk!
Žmonės Viešpatie, pasigailėk!
Kunigas Kristau, pasigailėk!
Žmonės Kristau,
pasigailėk!
Kunigas Viešpatie, pasigailėk!
Žmonės Viešpatie,
pasigailėki
Antrasis tekstas gailesčio aktui:
Kunigas Broliai seserys,
ruošdamiesi Dievo žodžio klausytis ir Kristaus aukoje dalyvauti, prašykime
Dievą nuodėmių atleidimo.
Po
trumpos tylos:
Kunigas Viešpatie, esame tau
nusidėję.
Žmonės Pasigailėk mūsų!
Kunigas Viešpatie, būk mums gailestingas.
Žmonės Suteik mums išganymą.
Kunigas Teatleidžia, tedovanoja ir tepanaikina mums
nuodėmes visagalis ir gailestingas Viešpats.
Žmonės Amen.
Trečiasis
tekstas gailesčio aktui:
Kunigas Pradėdami Šventąsias Mišias,
prisiminkime
savo kaltes ir melskime Dievą atleidimo.
Po trumpos tylos:
Kunigas Siųstas gydyti nuodėmės sužeistų širdžių,.
Viešpatie, pasigailėk!
Žmonės
Viešpatie, pasigailėk!
Kunigas Atėjęs šaukti į atgailą nusidėjėlių, Kristau,
pasigailėk!
Žmonės Kristau, pasigailėk!
Kunigas Įžengęs pas Tėvą mūsų užtarti, Viešpatie, pasigailėk!
Žmonės Viešpatie, pasigailėk!
Kunigas Tepasigaili mūsų visagalis Dievas ir teatleidžia
mums nuodėmes, kad tyra širdimi dalyvautume šioje šventoje aukoje.
Žmonės Amen
Garbes himnas
Kunigas Garbė Dievui aukštybėse,
Žmonės o žemėje ramybė geros
valios žmonėms! Šloviname tave, aukštiname tave, lenkiamės tau, garbiname tave; gėrimės tavo didžia garbe, Viešpatie
Dieve, dangaus Valdove, visagali
Dieve Tėve! Viešpatie, vienatini Sūnau, Jėzau Kristau, Viešpatie Dieve,
Dievo Avinėli, Tėvo Sūnau! Tu naikini pasaulio nuodėmes • pasigailėk mūsų! Tu naikini pasaulio nuodėmes • priimk mūsų maldavimus! Tu sėdi Dievo Tėvo
dešinėje • pasigailėk mūsų! Tu vienas Šventas, tu - vienatinis Viešpats, tu pats didingiausias, Jėzau Kristau, su Šventąja
Dvasia Dievo Tėvo garbei. Amen.
Pradžios
malda.
Kunigas Melskimės. Drauge su kunigu visi kurį laiką tyliai meldžiasi.
Po to kunigas, rankas išskėtęs, gieda arba skaito pradžios maldą. Ją baigia taip: Prašome
per mūsų Viešpatį Jėzų Kristų, tavo Sūnų, kuris, būdamas Dievas, su tavimi ir Šventąja Dvasia gyvena
ir viešpatauja per amžius.
Žmonės Amen
Seka Mišioms skirti skaitymai. Jų metu sėdime.
Skaitymas
užbaigiamas Tai Dievo žodis.
Žmonės Dėkojame
Dievui
Seka psalmė arba parinkta giesmė. Po to seka
antras skaitymas, jeigu neišleidžiamas, ir tada
ALELIUJA... arba kita nurodyta giesmė.
Evangelija ( stovime)
Kunigas Viešpats su jumis.
Žmonės Ir su tavimi.
Kunigas Pasiklausykite Šventosios Evangelijos
pagal ***
Žmonės Garbė tau,
Viešpatie!
Evangelija užbaigiama žodžiais:
Girdėjote Viešpaties žodį
Žmonės Šlovė
tau, Kristau!
Tikėjimo išpažinimas
Visi su kunigu TIKIU
(|) VIENĄ DIEVĄ, dangaus ir žemės, regimosios
ir neregimosios visatos Kūrėją. Tikiu (i)vieną Viešpatį Jėzų Kristų, vienatinį
Dievo Sunų, prieš visus amžius gimusį iš Tėvo: Dievą iš Dievo, šviesą iš
šviesos, tikrą Dievą iš tikro Dievo; gimusį, bet ne sukurtą, esantį vienos
prigimties su Tėvu. Per jį visa yra padaryta. Jis
dėl mūsų, žmonių, dėl mūsų išganymo nužengė iš dangaus.
(Visi nusilenkia)Šventosios Dvasios
veikimu priėmė kūną iš Mergelės Marijos ir tapo žmogumi.(Atsitiesia).
Valdant Poncijui Pilotui, jis dėl mūsų buvo
prikaltas prie kryžiaus, nukankintas ir palaidotas. Kaip Šventajame Rašte
išpranašauta, trečiąją dieną prisikėlė iš numirusių. įžengė į dangų ir sėdi
Dievo Tėvo dešinėje. Jis vėl garbingai
ateis gyvųjų ir mirusiųjų teisti ir viešpataus per amžius. Tikiu (i) Šventąją Dvasią, Viešpatį
Gaivintoją, su Tėvu ir Sūnumi garbinamą ir šlovinamą, kalbėjusią per pranašus.
Tikiu vieną, šventą, visuotinę, apaštalinę Bažnyčią. Pripažįstu vieną Krikštą nuodėmėms atleisti. Laukiu mirusiųjų
prisikėlimo ir būsimo amžinojo gyvenimo.
Amen.
(Toliau giedama ar kalbama liturginė dieną ar
progą atitinkanti visuotinė malda.)
Atnašavimas Kunigas aukoja duoną:
Garbė Tau, Dieve, visatos Kūrėjau! Iš tavo dosnumo
turime duonos, kurią aukojame tau. Tas žemės ir žmogaus darbo vaisius taps mums
gyvybės duona.
Žmonės Garbė tau, Dieve, per amžius!
Kunigas aukoja vyną taurėje:
Garbė tau, Dieve, visatos Kūrėjau! Iš tavo dosnumo
turime vyno, kurį aukojame tau. Tas vynmedžio ir žmogaus darbo vaisius taps
mums dvasiniu gėrimu.
Žmonės Garbė tau, Dieve, per
amžius!
Nuplovęs sau rankas...
Kunigas Melskitės, broliai
seserys, kad visagalis Dievas Tėvas maloniai priimtų mano ir jūsų auka.
Žmonės Tepriima Viešpats iš tavo
rankų šią auką. Tegul Ji telkia Jam garbę
ir šlove, o mums ir visai Bažnyčiai - dvasinę naudą.
Kunigas (čia skaito ar
gieda atnašų maldą; ją užbaigia žodžiais)- Prašome per Kristų, mūsų Viešpatį.
Žmonės Amen.
Eucharistijos malda (
Stovime )
Kunigas Viešpats
su jumis.
Žmonės Ir su tavimi.
Kunigas Aukštyn
širdis!
Žmonės Keliame į
Viešpatį.
Kunigas Dėkokime
Viešpačiui Dievui.
Žmonės Verta ir teisinga.
Kunigas gieda ar skaito
atitinkamą prefaciją... Po to kunigas
ir žmonės: Šventas, šventas, Šventas Viešpats, galybių
Dievas! Pilnas yra dangus ir žemė Jo garbės.
Osana aukštybėse! Garbė tam, kurs ateina
Viešpaties vardu! Osana aukštybėse!
Šitos giesmės vietoje galima imti kitą panašią
giesme. P o jos klūpoma, - įvyksta konsekracija ir pakylėjimas...
Po to:
Kunigas Tikėjimo paslaptis.
Žmonės Mes skelbiame, Viešpatie,
tavo mirtį ir išpažįstame tavo
prisikėlimą, laukdami tavęs ateinant.
Eucharistijos maldą
užbaigia.
Kunigas PER JĮ, SU JUO IR JAME tau, visagali
Dieve Tėve, su Šventąja Dvasia visa garbė ir šlovė per amžius.
Žmonės Amen. (Atsistojam)
Kunigas Išganytojo pamokyti ir jo
liepiami, drįstame tarti:
Arba: Melskimės, kaip Viešpats Jėzus Kristus mus
išmokė:
Visi: TĖVE MŪSŲ, kuris
esi danguje! Teesie šventas tavo vardas, teateinie tavo karalystė, teesie tavo
valia, kaip danguje, taip ir žemėje.
Kasdienes mūsų duonos duok mums šiandien
ir atleisk mums mūsų kaltes, kaip ir mes atleidžiame savo kaltininkams.
Ir neleisk mūsų gundyti, bet
gelbėk mus nuo pikto.
Kunigas GELBĖK MUS VIEŠPATIE, nuo
visokio blogio. Suteik ramybę mūsų laikams. Gailestingai padėk, kad mes, iš
nuodėmių išvaduoti ir nuo neramumų apsaugoti, su palaiminga viltimi lauktume
mūsų Išganytojo Jėzaus Kristaus atėjimo.
Žmonės
Tavo valdžia, ir galybė, * ir garbė per amžius!
Kunigas VIEŠPATIE JĖZAU KRISTAU, tu savo apaštalams esi
pasakęs: ,,Aš palieku jums ramybę, duodu jums savo ramybę". Žiūrėk tad ne
mūsų nuodėmių, o savosios Bažnyčios tikėjimo, ir suteik jai žadėtą ramybę ir
vienybę. Tu gyveni ir viešpatauji per amžius.
Žmonės Amen.
Kunigas Viešpaties ramybė visada telydi
jus.
Žmonės Telydi ir tave.
(Linkime ramybės vienas kitam...)
DIEVO AVINĖLI, kuris naikini
pasaulio nuodėmes, pasigailėk mūsų.
Dievo Avinėli, kuris
naikini pasaulio nuodėmes, pasigailėk mūsų!
Dievo Avinėli, kuris
naikini pasaulio
nuodėmes, suteik mums ramybę!
Kunigas Štai Dievo Avinėlis, kuris naikina
pasaulio nuodėmes. Laimingi,
kurie yra pakviesti į
Avinėlio (Viešpaties) puotą!
Visi: Viešpatie, nesu vertas, kad ateitum į mano širdį, bet tik tark žodį,
ir mano siela pasveiks.
Dalinama
šv. Komunija. Giedama.
Komunijos malda
Kunigas Melskimės
Maldą baigia žodžiais:
To prašome per Kristų, mūsų Viešpatį.
Žmonės Amen.
Baigiamosios apeigos.
Kunigas Viešpats su jumis.
Žmonės Ir su tavimi.
Kunigas Tepalaimina jus visagalis Dievas + Tėvas, ir
Sunūs, ir Šventoji Dvasia.
Žmonės Amen.
Kunigas Telydi jus Viešpaties malonė.
Žmonės Dėkojame Dievui.

Tauragnų bažnyčios vidus


Komentarų nėra:
Rašyti komentarą