Tėvo dienoje
Pirmąjį gegužės
mėnesio sekmadienį prisiminėme ir meldėmės už gyvas ir mirusias motinas. O
kiekvieną gegužės mėnesio sekmadienį ta intencija buvo aukojamos šv. Mišios.
Bažnyčia pirmąjį
birželio mėnesio sekmadienį skiria tėvams pagerbti ir už juos gyvus, ar jau
mirusius pasimelsti. Darnią šeimą sudaro
motinos ir tėvo vienybė, jų tarpusavio meilė, pagarba ir savo pašaukimo
teisingas supratimas.
Labai gražų
pamokymą davė vienas tėvas savo vaikams: ,,Man būtų geriau, kad netektumėt
darbo, negu išsižadėtumėt tikėjimo į Dievą. Visi darbai praeina, o Dievas
amžinai pasilieka. Jei prarasite darbą, galėsite susirasti kitą. Praradę tikėjimą į Dievą, jūs nebūsite
laimingi nei čia žemėje, nei amžinybėje“.
Ar daug tėvų galėtų
panašiai pasakyti savo sūnui, dukrai? Tačiau daug tėvų yra pavergti blogos ydos,
dėl kurios daug kenčia žmonos, vaikai, o kai kada net įvyksta skyrybos,
įvairios avarijos, suluošinami ar net žūsta žmonės. Ši yda - tai girtavimas.
Labai liūdnas atsitikimas.
Šeima rengėsi minėti sidabrines vestuves – šeimyninio gyvenimo dvidešimt penktą
jubiliejų. Žmona paruošė vaišes, pakvietė gimines, atvažiavo vaikai su
šeimomis. Bet šeimininko – jubiliato reikėjo ilgai laukti. Jis išėjo į
parduotuvę, dar kažko nupirkti vaišėms, susitiko du bendradarbius ir norėjo
pirma su jais atžymėti savo šeimos šventę. Per ilgai užtruko ir privertė
susirinkusius nekantriai laukti. Tik vėlai vakare sugrįžo jubiliatas girtas.
Svečiai nenorėjo būti nemalonioje situacijoje ir tuoj pat išvažiavo į namus.
Kiek skausmo ir
pergyvenimo žmonai, vaikams su savo atžalomis. Tas vyras dažnai suklydo ir
žmonai buvo labai skaudu nelaimingoje
santuokoje...
Rytą atsikėlęs
pamatė vaišių stalą paruoštą vakarienei, į kurią jis nesugrįžo. Giminės atvežė
ir paliko jubiliatams dovanas, į kurias jis negalėjo net pažiūrėti.
Kokia gėda ir
dvasinis skausmas. Jis pravirko kaip vaikas. Atsiprašė žmonos, vaikų, vėliau
atsiprašė visų giminaičių, jiems dėkojo už dovanas, atvežtas šeimos jubiliejuje
ir pasižadėjo visiems mesti girtavimą. Tačiau įpratusiam prie alkoholio buvo
labai sunku užlaikyti duotą pažadą. Tačiau jis visą laiką prisiminė nevykusiai
švęstą vestuvių sidabrinį jubiliejų. Su žmona pradėjo dažniau lankyti pamaldas,
eiti prie sakramentų, Dievo malonei ir gerai žmonai padedant jis tikrai pametė
girtavimą, net vengė ragauti svaigalų ir į šeimą sugrįžo laimė.
Šiandieną daug
žmonų, motinų kenčia nuo girtuoklių vyrų ir savo girtaujančių atžalų. Kiek
šiandieną yra berniukų ir mergaičių, kurie jau pradėjo mirkti svaigaluose ir
jie, neidami prie sakramentų, gal ir nesimelsdami, savo jėgomis nepajėgs mesti
įsigalėjusio įpročio girtauti. Blogiausia, kad nesimato jiems šviesesnio
rytojaus: nuolatinės išgertuvės, keiksmai, net grasinimai… Kokie bus būsimi
tėvai, motinos?
Duok Dieve, kad
kiekvienas girtaujantis vyras, kaip tas jubiliatas suprastų, kokį blogį savo elgesiu
jis padaro sau, savo šeimai ir ryžtųsi pasitaisyti. Įpratusiam girtauti tai
padaryti nelengva. Bet sukaupus valios jėgas, paprašius Dievo pagalbos gal ir
pavyktų išrauti tą blogą įprotį, jei dar nėra įsigalėjusi alkoholizmo liga.
Reikia pripažinti,
kad šiandieną sergančių alkoholizmu yra daug ne tik vyrų, bet ir moterų,
jaunimo, net paauglių. Kaip gamtoje, taip ir žmonių gyvenime vyksta atranka:
silpnesnieji sunyksta, patys susinaikina ir taip užleidžia vietą
stipresniesiems.
Ligoninėje merdėjo
septyniolikmetis jaunuolis. Su draugais važiavo į diskoteką, padidino mašinos
greitis, jos nebesuvaldė, trenkėsi į medį, draugas žuvo vietoje, o jis su
dviems sužalotomis merginomis atsidūrė ligoninėje.
Anas jaunuolis tikriausiai
galėjo pasakyti: ,,Jei ne tėtės duoti 20 Lt. ir leidimas vairuoti jo automašiną
be teisių, aš dabar tikrai būčiau sveikas ir neliksiu invalidu visam gyvenimui”.
Ne vienas jaunas
žmogus, šiandieną sėdintis kalėjime, galėtų sakyti: ,,Čia aš nebūčiau
atsidūręs, jei tėvas būtų mane nubaudęs, kai pirmą kartą pamatė pas mane vogtus
daiktus” arba ,,Kai pirmą kartą mane pamatė girtą”.
Kodėl tėvai nepergyvena,
kai pamato savo vaikus išgėrusius, rūkančius ir vartojančius narkotikus? Kodėl
kai kurie tėvai duoda savo nepilnamečiams vaikams pinigų, už kuriuos jie
nusiperka svaigalų ir girti sudaužo tėvo mašiną, o neretai patys žūsta?
Nesuprantama, kaip
tėvai gali ramiai miegoti, kai jų nepilnamečiai naktimis trankosi, keikiasi,
grįžta tik rytmečiu, ir neaišku, kur jie praleido naktį arba neleidžia tėvams
pasakyti pamokantį žodį…
Tėvai žino, kokie
pavojai gresia jų vaikams, bet ar daugelis už vaikus meldžiasi? Ar vaikai mato tėvus
meldžiantis namie, bažnyčioje?
Kai kunigas
paklausė 10 m. berniuką, prileistą prie pirmos šv. Komunijos, ar dabar
sekmadieniais ateisi į bažnyčią, o gal ateiti patarnauti šv. Mišioms? Tas
berniukas atsakė: ,,Neateisiu, nes tėtis neina į bažnyčią”.
Gal vėliau tas
vaikas paauglystėje ar jaunystėje padarys kokį nusikaltimą? Kokia atsakomybė
tenka tėvui. Duok Dieve, kad visi tėvai suprastų savo pareigas, atsakomybę ir
jiems netektų iš savo vaikų išgirsti teisėtą, skaudų priekaištą: ,,Aš savo jėgomis
neįstengiau būti sąžiningas, blaivus, doras. Tėve, dabar mane keik, kiek nori
bark, aš nebegaliu būti kitoks”.
Šiandieną švenčiame
Devintines – Jėzaus Kūno ir Kraujo šventę ir tėvų dieną. Šv. Mišiose melskime
Eucharistinį Jėzų dieviškos palaimos, išminties mūsų tėvams, šeimoms, jaunimui
ir pavieniams žmonėms. Amen.
B 06 ŠVČ.TREJYBĖ DIDYSIS
SLĖPINYS
Mokslininkas, mąstytojas Paskalis prieš mirtį
atsikėlė iš lovos, atsisėdo prie stalo ir užrašė savo tikėjimo išpažinimą. Šie
užrašyti žodžiai buvo rasti po jo mirties liemenės kišenėje. ,,Pusė dvyliktos.
Esu Dievo akivaizdoje. Tikiu. Tikiu į Dievą. Mano Dievas nėra teologų nei žemės
Mokytojų Dievas. Mano Dievas yra Abraomo, Izaoko ir Jokūbo Dievas: yra
Apreiškimo Dievas. Mano Kristus yra Evangelijos Kristus. Tikiu jį, kaip jis
save apreiškė“ (Plg.L.Tulaba. Pamokslai A.P 247). Mokslininkas tikėjimą
išpažino kalbėdamas ne tik apie Dievą, bet ir apie Dievo Sūnų.
Kiekvienais metais švč. Trejybės sekmadienyje prisimename pagrindinę mūsų
tikėjimo tiesą apie Triasmenį Dievą.
Senojo Testamento šv. Rašto knygose nebuvo aiškaus liudijimo apie Triasmenį
Dievą. Izraelis buvo apsuptas pagoniškų tautų, kurios išpažino ir garbino
daugelį dievų. Izraelitų Dievas buvo gyvas ir mylintis Dievas, kuris apsireiškė
Abraomui, Mozei ir kalbėjo per pranašus, o galiausiai per Jėzų Kristų.
Karalius Dovydas savo psalmėse labai
jautriai išreiškia savo tikėjimą. Jis visus kviečia teikti garbę Dievui.
,,Viešpačiui naują giesmę giedokit, giedokite jam visos šalys“(Ps 97). ,,Visos
šalys, džiūgaukit Dievui, jam tarnaukite linksmos, jo akivaizdon ženkit
džiaugsmingai. Jis tikras Dievas, žinokit. Jis mus sukūrė, esam jo žmonės, esam
jo liaudis, jo kaimenės avys“ (Ps 99).
Nuo pat pirmųjų Naujojo Testamento puslapių aptinkame švč. Trejybės
asmenis. Dar prieš Kristaus gimimą šio slėpinio spindulys pasiekė žemę.
Archangelas Gabrielis pranešė Marijai, kad ji bus Dievo Sūnaus Motina: ,,Štai
pradėsi įsčiose ir pagimdysi Sūnų, kurį pavadinsi Jėzumi. Jisai bus didis ir
vadinsis Aukščiausiojo Sūnus“ (Lk 1,31-32). Štai pirmą kartą žmonėms
paskelbiama: Dievas turi amžinąjį Sūnų, kuris iš Marijos gaus žmoniškąją
prigimtį. Tada nustebusi Marija paklausė, kaip tai įvyks? Archangelas
Gabrielius jai paaiškino: ,,Šventoji Dvasia nužengs ant tavęs, ir Aukščiausiojo
galybė pridengs tave savo šešėliu, todėl ir tavo kūdikis bus šventas ir
vadinamas Dievo Sūnumi“ (Lk 1,35). Šiame
dangiško svečio pasveikinime minimi visi trys švč. Trejybės asmenys ir
atskleidžiama Dievo Sūnaus įsikūnijimas.
Kai Jonas Krikštytojas Jėzų Kristų krikštijo Jordano upės vandenyse, tada
antrą kartą apsireiškė Švč. Trejybė.
Gydytojas, evangelistas šv. Lukas rūpestingai ištyrinėjo Jėzaus gyvenimą ir
paliudijo: ,,Kai visai tautai krikštijantis, ir Jėzus pasikrikštijęs meldėsi,
atsivėrė dangus, ir Šventoji Dvasia kūnišku pavidalu nusileido ant jo tarsi
balandis, o balsas iš dangaus prabilo: ,Tu mano mylimasis Sūnus, tavimi aš gėriuosi“(Lk
3,21-22). Pirmame viešame Jėzaus pasirodyme žmonėms dalyvauja visa Švč.
Trejybė.
Prieš žengdamas į dangų Jėzus Kristus savo apaštalams dar kartą priminė
Švč. Trejybę: ,,Eikite ir padarykite mano mokiniais visų tautų žmones,
krikštydami juos vardan Tėvo, ir Sūnaus, ir Šventosios Dvasios“ (Mt 28,19).
Pirmieji krikščionys Švč. Trejybės paslaptį laikė pagrindine tikėjimo
tiesa. Didysis šv. Augustinas rašė: ,,Perskaičiau visus raštus, kuriuos
galėjau, ir jie visi liudija tą pačią tiesą, paveldėtą iš apaštalų, kad Tėvas,
Sūnus ir Šventoji Dvasia yra vienodi dievyste“.
Ne vienas tikintysis nežino, į kurį dieviškąjį asmenį geriau kreipti savo
pamaldumą. Patarimas vienas: visi dieviški asmenys tikrai atsiliepia į atpirkto
žmogaus maldas. Pavyzdžiui, jaunas žmogus turi mylintį, gerą savo tėvą. Jis su
pasitenkinimu kalbės maldą ,,Tėve mūsų, kurs esi danguje...“ Nuodėmės sužeistas
žmogus maldaus Jėzaus Kristaus gailestingumo ir nuodėmių atleidimo. Dvasinius
skausmus išgyvenanti motina maldaus Šventąją Dvasią, kad ji apšviestų protą jos
sūnui, pasirinkusiam įvairių klaidžiojimų kelią. Taigi, pamaldumas vienam ar
kitam dieviškam Švč. Trejybės asmeniui gali priklausyti nuo amžiaus, nuo
pašaukimo ir kitų įvairių aplinkybių.
Noriu Jūsų paklausti, į kurį Švč. Trejybės asmenį jūs dažniausiai
kreipiatės ir meldžiatės, kai iškyla dvasinės problemos? Atsakymas tikriausiai
būtų įvairus. Gal būt daugelis savo širdies skausmus pasakojate Atpirkėjui
Jėzui Kristus, kuris buvo ne tik Dievas, bet ir Žmogus. Noriu jums patarti taip
pat dažnai kreiptis ir į Šventąją Dvasią, maldaujant Jos dovanų, kad ji
sustiprintų mūsų tikėjimą, pamaldumą, baimę nusikalsti ir nuodėmėmis įžeidinėti
artimą bei Dievą.
Įžymusis tiesos ieškotojas lietuvis Stasys Šalkauskis jautė didelį
pasitikėjimą Šventąja Dvasia. Jis manė, kad Šventosios Dvasios globa ir parama
ypač reikalinga mūsų dienų žmogui, ieškančiam dvasinės atramos.Pasižiūrėkime į
savo tautiečius. Šiandieną jų daugelis yra pasimetę ir klaidžioja, save ir
kitus klaidina. Jie savo gyvenimą skandina alkoholyje, narkotikuose,
ištvirkavime ir įvairiuose nusikaltimuose. Matome, kiek nusikaltimų atskleidžia
žiniasklaida, policija, prokuratūra, teismai. Ir tik dalelė nusikaltimų iškyla
į viešumą.
Nuodėmingam žmogui tiesiausias kelias į Dievą yra per Sūnaus Jėzaus asmenį.
Jis priėmė žmogaus kūną ir prigimtį, nepakartojamu būdu atskleidė mums Dievo
meilę ir ją įrodė mirdamas ant kryžiaus. Jis atleido nuodėmes didžiajai
atgailautojai Marijai Magdalietei ir, prisikėlęs iš numirusiųjų, jai
pirmiausiai pasirodė. Greta nukryžiuotam piktadariui, parodžiusiam atgailą,
Jėzus ne tik atleido, bet pažadėjo: ,,Dar šiandien tu su manimi būsi rojuje“.
Apaštalui Pilypui Jėzus pasakė: ,,Kas yra matęs mane, yra matęs Tėvą“ (Jn.
14,9). Štai kaip Dievas pasirinko tobuliausią būdą apsireikšti savo mylimiems
žmonėms. Taigi, Dievo Sūnaus asmenyje turime ne tik antrąjį Švč. Trejybės
asmenį, bet ir tobulinusią žmogų, savo kilnumu, šventumu žavintį visų amžių žmoniją.
Daugeliui tikinčiųjų Jėzus tampa gyvenimo pavyzdžiu ir įprasminimu. Žemėje Jis
gyveno žmogišką gyvenimą: valgė, gėrė, keliavo, pavargo, mokė, liūdėjo, verkė,
meldėsi... Jis mums visiems tapo kelias, tiesa ir gyvenimas. Laimingi tie,
kurie suranda šį kelią. Tada jie viską suranda. Ypatingai į glaudžius santykius
sueina tie, kurie nuoširdžiai dalyvauja šv. Mišių Aukoje ir gerai pasiruošę
vertai priima šv. Komuniją – mūsų Viešpaties Kūną ir Kraują.
Prie kurio Švč Trejybės asmens mes
beartėtume, mes artėsime prie visų trijų asmenų: Tėvo, ir Sūnaus, ir Šventosios
Dvasios.
Nuo to laiko, kai pirmą kartą žmonijai buvo
atskleistas Švč. Trejybės slėpinys, visi amžiai, žmonės ir angelai,
matoma ir nematoma Kristaus Bažnyčia gieda himną Dievui Tėvui, Dievui Sūnui,
Dievui Šventajai Dvasiai. Kasdieną įsijunkime ir mes kiekvienas savo mąstymu,
malda ir gyvenimu. Amen.
Pasinaudota pamokslu iš žurnalo ,,Bažnyčios žinios“ 2006. nr. 9, 15-16.
Šeštinėse
Šiandieną mes kitaip
įsivaizduojame ir suvokiame pasaulį, negu apaštalų laikais. Savo
laiku per televiziją buvo parodytas
žmogaus pasivaikščiojimas ant mėnulio. Dar tikima ir didesnių
šuolių į kosmosą.
Ne vienam kyla klausimas,
kaip turime suprasti Kristaus žengimą į dangų? Taip klausdami mes užmirštame
Dievo galimybes ir nepastebime svarbiausio dalyko. Kristus įžengė ne į
dangaus mėlynę, bet į pilną savo garbę, apie kurią aiškiai primena Šeštinių šventė. Tarp Dievo garbės ir mūsų kasdieninės elgsenos
yra bedugnė. Todėl išpažinkime savo
nuodėmes ir prašykime Jėzų atleidimo.
Kasmet Šeštinių šventėje
esame kviečiami džiaugtis Jėzaus pergale prieš nuodėmę, mirtį ir
Jo dovanotu amžinu gyvenimu. Ir meldžiame patyrimo Kristaus pažadėto naujo gyvenimo.
Mūsų viltis kyla iš Jėzaus mirties ir
prisikėlimo. Nuodėmę Jis nugalėjo amžiams! Esame sutaikinti
su Dievu ir daugiau nesame svetimšaliai ar atstumtieji.
Todėl kasdieną būkime ramūs ir pasitikėkime, nes Dievas yra
su mumis, Jis mus stiprina ir guodžia.
Jėzus,
žengdamas į dangų, mums atvėrė savo Karalystės vartus. Nors esame
nusidėjėliai, bet buvome atpirkti ir
patyrėme atleidimą. Dabar esame mylimi Dievo vaikai, ir mums skirta gyventi su
Juo per amžius.
Prieš sugrįždamas
pas Tėvą, Jėzus mokiniams pažadėjo, kad tuos, kurie Jį tikės,
lydės ženklai: jie Jo vardu išvarinės demonus, gydys ligonius, darys
kitus stebuklus (plg. Mk 16, 17-18). Tai
mums pavyks Šventosios Dvasios galia, kuri mumyse gyvena. Kiekvieno
mūsų širdyje yra Dievo Dvasia, kuri prikėlė Jėzų iš numirusiųjų. Ji nuolat
mus kviečia save atiduoti Jam ir įgalina gyventi Jėzaus prisikėlimo pergale. Todėl
joks išbandymas Dievo vaikui nėra per didelis.
Siaučiant
krikščionių persekiojimui Kinijoje, 1839 m. į teismą buvo atvesta krikščionė
motina su savo sūneliu. Pirmiausia stengėsi palaužti berniuką, kad
jis išsižadėtų tikėjimo, tačiau jo atsakymas buvo vienas: „Aš esu
krikščionis". Tada ištempė jo kūną ant kankinimo rato, traukė
jo sąnarius ir žiauriai plakė. Taip kraujyje paskendusį berniuką
paliko kuriam laikui gulėti. Prie jo stovėjo motina, nebegalėdama
paslėpti savo gilaus skausmo. Tada teisėjas prabilo į ją:
„Esi be galo žiauri motina. Galėjai jį išgelbėti vienu savo
žodžiu. Vietoje to, tu šaltai žiūrėjai, kaip tavo sūnus kankinamas".
Tie žodžiai dar daugiau plėšė
motinos širdį, bet dabar ji išgirdo sūnaus šauksmą: „Mama, neverk, dangus yra
to vertas". Po šių sūnaus žodžių motina peržegnojo savo sūnų kankinį
ir nuoširdžia malda palydėjo jo sielą į amžinybę. Po to ji buvo nukankinta.
Dangus to
vertas! Tai pasakė vaikas. Šeštinių šventė ir mūsų žvilgsnius nukreipia į dangų. Ar mes sugebėtume būti tokio tvirto tikėjimo, kad net kankinimai, mirtis mūsų
neišgąsdintų? Ar to berniuko pavyzdys nesugėdina mūsų? Kokie bailūs ir prisitaikėliai buvome ateizmo siautėjimo laikais?
Jėzus
kalbėjo suprantamai to meto žmonėms. Jis buvo toks paprastas, prieinamas ir
mylimas. Kartu su Juo apaštalai vaikščiojo, plaukiojo po
ežerą ir ilgai šnekučiuodavos... Amžinasis
Dievo Žodis tapo Kūnu, tokiu pat kaip mes kiekvienas. Ką visa tai reiškia?
Žmogui suvokti neįmanoma. Lieka tik sušukti: „O, Dievo turtų,
išminties ir pažinimo gelme!"
Ar šiandieną
Jėzaus atsisveikinimas mus sujaudina?... Nesijaudino žmonės ir tuomet,
kai Jis buvo nukryžiuotas ir minia šaukė: „Ant
kryžiaus jį!". Dieve, mes nesame kitokie, ir ten būdami
kitaip nebūtume pasielgę... Taigi, nesame geresni už anuos žmones. Būtume
žuvę, jei Kristus
nebūtų meldęsis už savo priešus. Tai paguodžia mus ir palaiko viltį ne
savo jėgomis, o iš Dievo gailestingumo ir meilės.
Jėzus turėjo išeiti, nes viskas
buvo atlikta pačią tamsiausią Golgotos naktį. Jis prasitarė,
kad tai yra kelias į pergalę. Jėzus su savimi prisiėmė
mūsų kūną, mūsų gyvenimą ir mirtį. Jis mūsų prigimtį ne tik sujungė su savo
dieviškąja prigimtimi, bet ir pasiėmė su savimi ten, kur pakilo,
mus palaiminęs ir atsisveikinęs.
Negalime savo vaizduotėje „nupiešti" sielos,
esančios Dievo artumoje. Tačiau gerai žinome, kad negalime
savo laimės ieškoti kur nors kitur, nes priešingu atveju liksime
amžinose kančiose.
Mūsų tikėjimas ir paguoda remiasi tuo, kad Jis su savimi į dangų pasiėmė visa tai, ką žemėje turėjo kaip ir mes. Jis įžengė į dangų ir sėdi Tėvo
dešinėje. „Štai regiu atsivėrusį dangų
ir Žmogaus Sūnų, stovintį Dievo dešinėje" (Apd 7,56), - taip pasakė prieš pat savo mirtį pirmasis krikščionis kankinys
diakonas Steponas. Žmogaus Sūnus ir į mane teismo dieną žvelgs žmogaus veidu.
„Dabar išeinu pas tą, kuris mane yra siuntęs..." (Jn 16,
5), bet ,,Nepaliksiu jūsų našlaičiais -
ateisiu pas jus" (Jn 14,18) -
tai Jėzaus žodžiai. Dabar negalime
Jo matyti ar liesti, kaip tada. Jis yra danguje. Ne už šimto ar tūkstančio kilometrų, bet... čia pat - tarp mūsų. „ Štai aš esu su jumis per visas dienas iki
pasaulio pabaigos " (Mt 28, 20).
Kadangi Kristus norėjo būti
arti mūsų, todėl tapo žmogumi, mirė, prisikėlęs ir „laimindamas atsiskyrė".
Jis per Šventąją Dvasią iš Tėvo teikia gyvenimo pilnatvę kiekvienam Jį
įtikėjusiam.
Dangun žengimas yra Dievo
meilės žmogui įvykis, kuris per Šventąją Dvasią dabar turi atsikartoti
kiekvieno gyvenime - asmeninėje mūsų
išganymo istorijoje. Kai žemėje tampame
vargšai, tampame turtingi pas Dievą. Kai viskas skęsta tamsoje, nušvinta šviesa
skaistesnė už saulę. Kai skauda širdį, kad Jis atrodo esąs toli nuo mūsų
- „aukštai" danguje, Jis yra visai čia pat ir kviečia pas save, nors ir nesame tam
pasiruošę.
Rašytoja Luiza Hensel prieš
savo mirtį labai gražiai pasakė apie susitikimą amžinybėje: ,,Greitai
viskas praeis žemėje. Kaip aš džiaugiuosi galėsianti pamatyti
savo draugus ir gimines, kurie pirma manęs jau ten nukeliavo.
Kai aš būsiu danguje, melsiuos už jus visus čia pasilikusius".
Kokia guodžianti rašytojos
Luizos pažadas, kad niekada neužmirš mūsų iš amžinybės. Tad ar
gali mus užmiršti mūsų mirusios motinos,
senelės ir kiti artimiausi žmonės? - Ne! Tikrai negali
užmiršti.
Ir Jėzus negalėjo palikti
likimo valiai savo mokinių ir visų į Jį įtikėjusių. Jo krauju visi
atpirkti ir krikštu pašventinti turime
galimybę taip pat laimėti amžinąjį gyvenimą.
Viešpatie Jėzau, mes
džiaugiamės, kad įžengei į dangų ir
sėdi Dievo Tėvo dešinėje. Dėkojame už galimybę dalintis
dangiškuoju Tavo gyvenimu. Per savo Dvasią padėk mums naudotis
Tavuoju paveldu - kiekvienam Dievo vaikui suteikta viltimi ir
galia. Augink mumyse meilės vaisius, kad per tikėjimą, vilties
šviesą, vis su didesniu kantrumu siektume amžinosios bendrystės su Tavimi. Amen.
2. Šeštinėse. Kvietimas gyventi meilėje.
Atsisveikindamas su mokiniais, Jėzus
pažadėjo nepalikti jų našlaičiais ir vėl sugrįžti. Pažadėjo atsiųsti Globėją –
Tiesos Dvasią, kuri turėsianti visko išmokyti. Jėzus prašė mokinių tik vieno
dalyko: „Pasilikite mano meilėje“ ir nurodė, ko
reikia: „Jei mane mylite, – jūs laikysitės mano įsakymų“ (Jn 14, 15); „Jei kas
mane myli, laikysis mano žodžio, ir mano Tėvas jį mylės; mes pas jį ateisime ir
apsigyvensime“ (Jn 14, 23).
Dievas mus pamilo anksčiau, nei mes išvydome šį
pasaulį. Per Krikštą meilės ryšys tarp Dievo ir
žmogaus tampa panašus į vaiko ir tėvų ryšį. Dėl to apaštalas Jonas sako:
„Žiūrėkite, kokia meile apdovanojo mus Tėvas: mes vadinamės Dievo vaikai – ir
esame!“ (1 Jn 3, 1). Dievas mus myli besąlygiškai, net ir tuomet, kai mes jo
nemylime. Tačiau Dievo meilė visuomet laukia žmogaus atsakymo. Todėl
neatsitiktinai Jėzus, prieš atsiskirdamas nuo savo mokinių, juos prašė
pasilikti jo meilėje, neiškeisti jo meilės į kokio nors kūrinio meilę.
Ką reiškia mylėti Dievą, mylėti Jėzų Kristų? Paprastai
mylimas asmuo mūsų širdyje užima labai svarbią vietą. Mes jį nuolat
prisimename, ir tas prisiminimas mus džiugina. Panašiai
turi būti ir su mūsų meile Jėzui. Jei mes jį mylime, per dieną ne kartą jį
prisiminsime ir, galbūt, pasakysime: „Jėzau, tu mane myli, ir aš tave myliu.“
Tai būtų ženklas, kad mūsų širdyse Jėzus turi pakankamai daug vietos. Tačiau
jei per dieną mes paskirtume Dievui tik kelias minutes, tai liudytų apie mūsų
skurdžią meilę.
Mūsų kasdienė malda yra tas būtinas meilės ryšys tarp Dievo ir mūsų. Tik
nepasitenkinkime mechanišku vienos ar kitos maldos sukalbėjimu, bet pridėkime
dar nuo savęs padėką, atsiprašymą ar tiesiog šlovės aktą.
Jėzus sako: „Jei mane mylite, jūs laikysitės mano
įsakymų.“ Dekalogas, ypač didysis Dievo meilės įsakymas, yra nurodymas, ko
Dievas iš mūsų nori. Dievo įsakymai yra ne kažkokie neprasmingi suvaržymai –
tai meilės kelias. Jei mylime Dievą, turime būti tokie, kokius mus nori matyti
pats Dievas. O jis dar žiloje senovėje tai nurodė išrinktajai tautai, kai ši keliavo
iš Egipto nelaisvės. Jis paliepė gerbti Dievą,
tėvus; vieną savaitės dieną skirti Dievui; nurodė būti tiesiakalbiams,
sąžiningiems, doriems net mintyse ir troškimuose.
Mes dažnai esame gundomi nesilaikyti Dievo
įsakymų, tarsi varžančių mūsų laisvę. Iš tikrųjų jie nevaržo laisvės. Laisvę
sunaikina tik nuodėmė. Kaip apgailėtinai atrodo per nuodėmę kokią nors
priklausomybę turintis žmogus. Atsidūręs moralinėje duobėje toks žmogus suvokia
savo padėties tragiškumą, bet labai sunku priklausomybę nugalėti.
Jėzus sako: „Kas mane myli, laikysis mano
žodžio.“ Dievas yra palikęs mums savo Žodį. Jį turime užrašytą Šventajame
Rašte. Jį užrašė ne pats Dievas, bet jo įkvėpti žmonės. Mes turime Evangeliją,
kurioje užrašyti Jėzaus žodžiai. Tai didelė brangenybė, tik ja reikia
pasinaudoti. Jėzaus raginime laikytis jo žodžių girdėkime raginimą Šventąjį
Raštą turėti, laikyti jį gerai matomoje vietoje ir kasdien nors truputį jį
praverti, paskaityti ir pamąstyti, ką Dievas tuo nori man pasakyti.
Būtų bėda, jei klausytumės tik žmonių žodžių,
kuriuos girdime TV programose ar skaitome kur nors internete, ir retai
girdėtume mums sakomą Dievo žodį. Kas taip elgiasi, apie Dievo meilę kalbėti
dar per anksti.
Mūsų Dievo meilės ryšį nutraukia sąmoninga ir
sunki nuodėmė. Todėl kiekvieno iš mūsų širdyje turi būti rūpinimasis išvengti
šios apgailėtinos padėties, o jeigu jau atsitiko nelaimė, tuomet nelaukiant
švenčių ar geros progos kuo greičiau per atgailą, atliekant išpažintį, meilės
ryšį vėl atkurti.
Ar įmanoma visa tai realiai padaryti? Ar įmanoma
šitaip praktikuoti Jėzaus meilę? Tai ne tik įmanoma, bet ir būtina, tik mūsų
gerų norų per maža. Reikia paties Dievo pagalbos, dėl to Jėzus sako: „Niekas
negali ateiti pas mane, jei mane pasiuntęs Tėvas jo nepatraukia“ (Jn 6, 44).
Vadinasi, turime būti paties Dievo patraukti, paskatinti.
Šventoji Dvasia, kurios dovanas priimdami
Sutvirtinimo sakramentą gauname, mums gali padėti tai įvykdyti – išlieti mumyse
Dievo meilę. Norėkite, kad tai įvyktų. Tai labai
svarbu.
Mus keisti į gera
yra pajėgi tik meilė. Kodėl dažnai tikinčiųjų į Dievą žmonių gyvenimai beveik
nesiskiria nuo netikinčiųjų? Jie tiki, bet neturi Dievo meilės, ir lieka,
Jėzaus žodžiais tariant, pabaltinti karstai, pilni puvėsių. A.
3. B
ŠEŠTINĖS
Mes matome Dievo sukurtą pasaulį, juo žavimės,
nors daug jo paslapčių nesuprantame ir, kiek įmanoma, stengiamės protu
suprasti. Prisimename praėjusią dieną, žvelgiame į tolimą praeitį, skaitome
pageltusius istorijos lapus ir matome, kad protaujantis žmogus visais laikais
norėjo turėti gyvenimo prasmę. Seniausių civilizacijų žmonės rūpinosi ne tik
žemiška buitimi, bet tikėjo pomirtiniu gyvenimu. Šiuo tikėjimu ypatingai
pasižymėjo išrinktoji žydų tauta. Todėl į tos tautos istoriją įsiterpė Dievas.
Senojo Testamento knygose dažnai kalbama apie
keliones. Štai patriarchas Jokūbas apie savo gyvenimo metus Egipto faraonui
pasakė: ,,Žemėje mano gyvenimas ateiviu turi šimtą trisdešimt metų“(Per 47,9).
Ne vien garbingas patriarchas šioje žemėje yra ateivis. Visi šiame pasaulyje
esame ateiviai ir keliaujame į amžinus namus.
Jokūbo sūnus Juozapas, brolių parduotas Egipto
pirkliams, ėjo aukštas valdininko pareigas. Ten tapo dešiniąja faraono ranka ir
valdė didelius turtus. Šv. Raštas liudija, kad jis ten nepasistatė jokio būsto.
Visą laiką svajojo grįžti į gimtuosius namus. Prieš mirtį jis reikalavo savo
tautiečių, kad nepaliktų jo palaikų svetimoje žemėje, o pargabentų į gimtinę.
Ištrūkę iš Egipto vergijos izraelitai leidosi į kelionę per dykumą. Jie keliavo
į pažadėtąją žemę.
Pažadėtoji žemė mums visiems yra simbolis Dievo
pažadų. Šeštinių šventė kasmet mums primena mūsų Viešpaties Jėzaus Kristaus
žemiškos kelionės pabaigą. Iš Evangelijos girdėjome: ,,Viešpats Jėzus buvo
paimtas į dangų ir atsisėdo Dievo dešinėje“. Ši šventė ir mums primena žmogaus
žemiškos kelionės pabaigą ir gyvenimo tikslą. Kad žmogus geriau suprastų dangišką,
galutinę savo laimę šv. Raštas ją parodo žemiškais vaizdais, daugiausiai
amžinos puotos įvaizdžiu. Pranašas Izaijas skelbia: ,,Galybių Viešpats surengs
šiame kalne visoms tautoms puotą su skaniausiais valgiais“ ( Iz 25,6).
Dalyvavimas puotoje visada žmogų pakylėja virš kasdienybės. Puotoje vyrauja
pakili nuotaika, šeimininko dosnumas, vaišingumas, džiaugsmai ir linksmybės.
Antras biblinis amžinosios laimės įvaizdis yra
miestas, reiškiantis tvarką, gerovę, užimtumą.
Mieste žmogus nėra vienišas, nes susiduria su daugybe pramogų ir
džiaugsmų. Nelaimingų žmonių: ligotų, invalidų, skurdžių, prasigėrusių surasime
net turtingiausiuose didmiesčiuose. Tačiau jie nesutiktų persikelti gyventi į
kaimą, nes yra prisirišę prie savo miesto. Apaštalas šv. Paulius laiške žydams
miesto įvaizdžiu atkreipia mūsų dėmesį į busimąjį miestą: ,,Čia mes neturime
išliekančio miesto, bet ieškome busimojo“( Žyd.13,4). Jį mums pateikia
Apreiškimo knyga: ,,Ir išvydau šventąjį miestą – naująją Jeruzalę, nužengiančią
iš dangaus nuo Dievo; ji buvo išsipuošusi kaip nuotaka savo sužadėtiniui. Ir
išgirdau galingą balsą, skambantį nuo sosto: ,Štai Dievo padangtė tarp žmonių. Jis apsigyvens pas juos, ir jie
bus jo tauta, o pats Dievas bus su jais. Jis nušluostys kiekvieną ašarą nuo jų
akių; ir nebebus mirties, nebebus liūdesio nei aimanos, nes kas buvo pirmiau,
tas praėjo“(Apr 21,2-4).
Kas yra didysis ir neišsemiamas dangaus šventųjų
laimės šaltinis? Yra pats Dievas, į kurį
mes ,,būsime panašūs, nes matysime jį tokį, koks jis yra“ (1Jn 3,2). Dievuje
pažinsime jo kūrybos ir pasaulio išganymo slėpinius. Šventieji Bažnyčios tėvai
tvirtina, kad su Dievo regėjimu bus ir daugiau laimės šaltinių: visai nauji
santykiai su Jėzumi kaip žmogumi, bendravimas su jo Motina Marija, šventaisiais
ir susitikimai su tėvais, giminėmis, geradariais, draugais. Dangus mums bus atbaigto
pasaulio būsena, Dievo kūrybos vainikas.
Mūsų
žemiškos kelionės tikslą gražiai nusako apaštalas šv. Paulius: ,,...mūsų laukia
Dievo pastatas, ne rankomis statyti amžinieji namai danguje“ ( 2 Kor 5,1).
Šeštinių šventė mums primena, kad visų mūsų laukia
dangus, nes Jėzus Kristus mums pažadėjo amžinąjį gyvenimą. Ar mus stiprina šis
Viešpaties pažadas, ar ne? Pirmuosius krikščionis stiprino ir drąsino po Romos
imperiją pasklidę Kristaus apaštalai. Jie perdavė žmonėms gilų tikėjimą
pomirtiniu gyvenimu ir visus kvietė ištverti persekiojimus, kankinimus ir net
mirtį.
Mūsų tautiečiai, okupacijos metu, ištremti į
Sibirą, uždaryti į kalėjimą ir kankinami ištvėrė, nes sunkią valandą prisiminė
Kristaus pažadą: ,,Aš esu prisikėlimas ir gyvenimas. Kas tiki mane,- nors ir
numirtų, bus gyvas. Ir kiekvienas, kuris gyvena ir tiki mane, neragaus mirties
per amžius“ ( Jn 11,25-26).
Įžengęs į dangų Jėzus Kristus yra patikimiausias
mūsų užtarėjas. Todėl mes tikime jo dievišku pažadu, nes jis dėl mūsų ,,numirė,
bet buvo prikeltas, kuris sėdi Dievo dešinėje ir net užtaria mus“ ( Rom
8,33-34). Jei keliausime pagal Kristaus nurodymus, tai jis mums padės ištverti
žemiškos kelionės sunkumus ir atvers mums laimingos amžinybės vartus. Amen.
4. ŠEŠTINĖSE. Eikite ir
liudykite
Šeštinės – Kristaus Žengimo į dangų šventė yra
vilties šventė. Ji skatina dirbti, skleisti gėrį ir niekada neprarasti geros
nuotaikos. Šeštinių šventė mums primena Jėzų Kristų, baigiantį aukos kelią ir
grįžtantį pas Tėvą. Ši šventė primena, kad ir mūsų gyvenimo kelionės pabaigoje laukia
susitikimas su mus mylinčiu Dangiškuoju Tėvu. Šeštinės mus skatina apsispręsti
gyventi pagal Kristaus Evangeliją, o šis kelias pilnas ne tik vilties ir
meilės, bet ir erškėčių. Taigi, ne visada lengva eiti keliu, kuris veda į
laimingą amžinybę.
Kristaus Žengimo į Dangų šventė mus lyg išplėšia
iš dabarties tikrovės, kupinos nusikaltimų, žemiškų vilčių bei skaudžių
praradimų, ir pakelia į antgamtinę tikrovę. Apie ją Jėzus Kristus pasakė: aš keliauju pas Tėvą. Einu jums vietos
paruošti.
Kristaus žemiškas gyvenimas, pradedant įsikūnijimu
ir baigiant mirtimi ant kryžiaus, tampa suprantamas tik tada, kai jis baigiasi
sugrįžimu pas Tėvą, o mums palikta viltis, jog ir žmonėms skirta gyventi Tėvo
namuose. Mūsų tikėjimo kelionė suprantama tik tada, kai priimame ne tik aukos
gyvenimą su visais įsipareigojimais, bet ir viltį, kad Kristus liks ištikimas
savo pažadams.
Apaštalų darbų knygoje tik vienu sakiniu yra
aprašytas Kristaus Žengimas į Dangų: Jėzus
paliko aukštyn, ir debesis jį paslėpė nuo jų akių. Tačiau po to, kai
Kristaus mokiniai, pakėlę galvas, dar žiūrėjo į dangų, prie jų prisiartinęs
vyras baltais drabužiais prabilo: Vyrai,
gaililėječiai, ko stovite žiūrėdami į dangų? Šiuo klausimu Viešpats
paragino eiti į dabarties pasaulį ir liudyti gyvenimą su Tėvu, būti tikro
gyvenimo kūrėjais. Šis siuntimas ypač aktualus šiandieną, kai sumaišties apimti
žmonės dažnai renkasi ne gyvenimą, bet mirtį.
Prieš palikdamas šį pasaulį, Kristus daug kalbėjo
apie savo Tėvą, kurį turime mylėti: Jei kas mane myli, laikysis mano žodžio, ir
mano Tėvas jį mylės, mes pas jį ateisime ir apsigyvensime (Jn 14,23). Gyvenimas
Tėvo meilėje yra mums pažadėtas dangus, be Tėvo meilės – jau čia, žemėje,
prasideda pragaras. Ar ne todėl juntame pragaro alsavimą nūdienos tikrovėje,
kad daugelis pamiršo meilę Kristui ir kelią į Tėvo namus? Kiekviena neteisybė, pažeidimas
meilės, pagarbos žmogui, kiekvienas nusikaltimas žmogaus gyvybei yra mirties
šešėliu pažymėtas gyvenimo kelias, kuriame yra kažkas demoniško. Šventasis
Tėvas Jonas Paulius II tokį gyvenimo
kelią pavadino mirties kultūra, kuri nesutaikoma su Kristaus meilės ir aukos
dvasia besiskleidžiančia gyvybės kultūra.
Jėzus Kristus siuntė savo mokinius būti jo meilės
liudytojais: Eikite ir padarykite mano
mokiniais visų tautų žmones, krikštydami juos ir mokydami laikytis visko, ką
tik esu jums įsakęs. Krikšto metu tapę Jėzaus broliais ir seserimis,
sutvirtinti Šventosios Dvasios, mes taip pat esame siunčiami dabartiniame
pasaulyje liudyti Tėvo meilę, kurios gelmę išvydome ant Golgotos kryžiaus. Ką šis siuntimas liudyti reiškia kiekvieno
mūsų gyvenime?
Pirmiausia reiškia visiškai priimti Kristaus
Evangeliją. Reikia priimti ne tik tas vietas, kurios mums patogios, ir be
sąžinės graužaties leidžia vadintis krikščionimis, bet ir tas, kurios
reikalauja keisti mūsų gyvenimą. Priimti Kristaus Evangeliją – tai apsispręsti
gyventi meilėje ir teisingume, tai priimti kiekvieną žmogų kaip brolį, nors jis
būtų narkomanas ar valkata.
Liudyti Kristų gali tik tas, kuris priima Jo
Bažnyčią. Jėzus Kristus nepaliko mūsų vienų, jis įkūrė Bažnyčią – Kristaus
brolių ir seserų bendruomenę, vadovaujamą Petro įpėdinio –Popiežiaus drauge su
vyskupais. Per Sekmines šiai Bažnyčiai atsiuntė Šventąją Dvasią, nes jos nariai
per daug silpni, kad savo jėgomis galėtų ką nors padaryti.
Bažnyčia - tai šiandieną gyvenantis Kristus. Tai
gražiai skamba, bet iš tikrųjų tai yra milžiniškas įpareigojimas tiems, kurie
priklauso Bažnyčiai. Visiems jos nariams – ne tik man kunigui, ar kokiai nors
vienuolei, bet ir paprastam darbininkui ar ūkininkui – yra patikėta misija
tęsti Kristaus darbus. Amen.
B5VELYKU 06 VYNMEDZIO
SAKELES
Paskutinės vakarienės metu Jėzus Kristus paliko mums savo testamentą, duoną
paversdamas savo Kūnu, o vyną – savo Krauju, ir liepdamas apaštalams tai daryti
jo atminimui. Taigi, Jėzus savo apaštalams jau tada davė valgyti ne duoną, bet
savo Kūną, davė gerti ne vyną, bet savo
Kraują. Tuo metu tarp Jėzaus ir apaštalų atsirado vienybė, kurią vaizdingai
paaiškino palyginimu apie vynmedį ir šakeles. Vynmedžio kamienas ir jo šakelės
yra tas pats vynmedis. Jei šakelės nulūžta arba atskiriamos nuo kamieno, tai jos
sudžiūsta, nes negauna maisto, drėgmės. Kristaus įsteigtoji Bažnyčia vykdo vienijimo
misiją – tikinčiuosius suvienija su Kristumi. Kaip tai atlieka?
Paskutinėje vakarienėje Jėzaus ištarti žodžiai yra rūpestingai Bažnyčios saugomi,
nes jie testamentiniai Viešpaties stebuklingą galią turintys žodžiai ir labai
patikimai liudija Kristaus veiksmą: ,,Paėmęs duonos, jis sukalbėjo padėkos
maldą, laužė ją ir davė apaštalams, tardamas: ,Tai yra mano kūnas, kuris už jus
atiduodamas“. Lygiai taip po vakarienės jis paėmė taurę, tardamas: ,Ši taurė yra
Naujoji Sandora mano kraujyje, kuris už jus išliejamas“ (Lk 22,19-20)“. Visa
tai rasime plačiai aprašyta Mato, Morkaus, Luko evangelijose ir šv. Pauliaus
laiškuose.
Mišių Aukos metu konsekruota duona, dalinama tikintiesiems, vadinama šv.
Komunija. Šis žodis reiškia dvejopą bendrumą. Pirma, Kristaus ir Jo Kūną
priimančių bendrumas, antra, tikinčiųjų tarpusavio bendrumas, kuris kyla iš
bendro dalyvavimo šv. Komunijoje. Tai turėtų atsiminti visi, kurie nori vertai
priimti šv. Komuniją.
Atsitinka kartais taip, susipykę dvi kaimynės ir dar nesusitaikę eina prie
šv. Komunijos. Nors abi dalyvauja šv. Komunijos priėmime, bet tarp jų nėra
tarpusavio bendrumo. Ir išėję iš bažnyčios jos dar nenorės pažvelgti viena
kitai į akis arba ištarti: ,,Sveika, kaimyne“. Jos priėmė šv. Komuniją tik iš
įpročio ir nereikia laukti gerų rezultatų.
Gilinkimės toliau. Jau krikšto metu sukuriama vienybė tarp Kristaus ir
tikinčiojo, kai per pašvenčiamą malonę pakrikštytas gauna dievišką prigimtį.
Kas vertai, gerai pasiruošęs priima šv. Komuniją, tas gali pakartoti šv.
Paulius žodžius: ,,Aš gyvenu, tačiau nebe aš, o gyvena manyje Kristus“(Gal
2,20“.
Šventieji Bažnyčios tėvai dar geriau išreiškė Kristaus ir tikinčiojo
vienybę, panaudodami šiuolaikinį palyginimą apie įkaitintą geležį. Ugnyje
palaikyta geležis įgyja ugnies savybes: jos karštį ir spindėjimą. Lygiai
panašiai įvyksta ir žmogui, kai jis, priimdamas šv. Komuniją, patenka į Dievo meilės karštį. Ar tą karštį
patiria tie, kurie priima šv. Komuniją tik iš įpratimo arba dėl to, kad kiti
taip daro?
Kodėl kunigai šv. Mišiose į aukojamą vyną įlašina keletą lašų vandens? Tie vandens lašeliai – tai žmogaus prigimties
simbolis. Tie įlašinti vandens lašeliai visiškai susivienija su vynu. Kai
konsekruojamas vynas, tai yra konsekruojami ir tie vandens lašeliai. Panašiai
ir žmogaus prigimtis susivienija su dieviška Kristaus prigimtimi.
Apaštalas šv. Paulius laiške Korinto tikintiesiems rašė: ,,Argi laiminimo
taurė, kurią laiminame, nėra bendravimas Kristaus kraujyje? Argi duona, kurią
laužome, nėra bendravimas Kristaus kūne? Jei viena duona, tai ir mes daugelis
esame vienas kūnas: mes juk visi dalijamės viena duona“ (1Kor 10,17). Jei esame
vienybėje su Kristumi, tai turime jausti vienybę ir būti vieningi tarpusavyje.
Ar taip yra visiems, kurie dažnai priimame šv. Komuniją?
Šv. Tomas Akvinietis – didysis Eucharistijos garbintojas - parašė himnus,
kuriuos ir mes dažnai giedame: ,,O dieviškoji Ostija“, ,,Prieš taip didį
sakramentą“. Jis primena, kad Eucharistijos sakramento medžiaga – kviečiai ir
vynas slepia savyje svarbų pamokymą. Kokį? Kaip iš daugelio grūdų sumalta ir
iškepta duona arba iš daugelio vynuogių išspaustas vynas tampa viena, taip ir mes
visi, kurie priimame šv. Komuniją, jungiamės į vieną. Todėl šv. Auksaburnis
visų krikščionių vienybę laiko jų skiriamuoju ženklu: ,,Galite daryti
tūkstančius stebuklų, jeigu jūs nebūsite tarp savęs viena, tuomet
pasitarnausite tik savo pajuokai“.
Kam mes pasitarnaujame, kai išėję iš bažnyčios pamirštame, ką ten būdami
priėmėme? Ar mūsų katalikiškumas automatiškai išsijungia, kai vos peržengiame
bažnyčios slenkstį ir atsiduriame kitoje aplinkoje?
Didžiausias Kristaus troškimas buvo – krikščionių vienybė. Prieš savo
kančią Jėzus, kaip aukščiausias kunigas, meldė: ,,Šventasis Tėve, išlaikyk
ištikimus savo vardui visus, kuriuos esi man pavedęs, kad jie būtų viena kaip
ir mes... Kaip tu, Tėve, manyje ir aš tavyje, tegul ir jie bus viena mumyse,
kad pasaulis įtikėtų, jog tu esi mane siuntęs“( Jn 17,11.21).
Mes kiekvienas dabar galime suprasti, kad Kristaus įsteigtoji Bažnyčia yra
kaip vynmedis, kurio šakelės yra vienybėje su vynmedžiu ir tarpusavyje. Nulūžusios šakelės tuoj pat
sudžiūsta, nes maisto, drėgmės negauna iš vynmedžio. Ar su mumis neatsitinka
panašiai? Kai apsileidžiame religinėse pareigose, nusilpsta mūsų vienybė su
Dievu – dvasinės gyvybės davėju. Sakykite, ar nepasijutote vieni kitiems
svetimi, neteisingi ar net žiaurūs, kai nesimaitinome dvasiniai: nesimeldėte,
jau kuris laikas nepriėmėte sakramentų, apleidote net velykinę išpažintį...?
Dangiškasis Tėvas rūpinasi savo šakelėmis: ,,Kiekvieną vaisingą šakelę jis
apvalo, kad ji duotų dar daugiau vaisių“
(Jn 15,2). O kaip Viešpats mus apvalo, kad vėl būtume dvasingesni ir
duotume gerų vaisių? Dievas pasiunčia kentėjimus, ligos skausmus, artimųjų
netektį? Tada mus lyg iš miego pažadina ir mes vėl tampame gyvos šakelės
Bažnyčios medyje. Tie pažadinimai kartais būna labai skaudūs, bet jie reikalingi.
Už nusikaltimus vyras buvo nuteistas ilgus metus kalėti. Ten jam, turint
daugiau laiko, apmąstant padarytas klaidas, atsivėrė akys. Už pavyzdingą elgesį
anksčiau laiko jį paleido į laisvę. Į gyvenimą jis sugrįžo kitoks – dvasiniai
ir morališkai atsinaujinęs ir sustiprėjęs. Jei ne ta kančia, laisvės praradimas
ir liūdnos dienos kalėjime, jis būtų padaręs dar daugiau įvairiausių
nusikaltimų ir į amžinybę iškeliavęs be ryšio su Dievu.
Savo metu Lietuvos TV rodė meninį filmą apie galiūną laivą ,,Titaniką“,
kurio pirmoji kelionė pasibaigė tragiškai. Skęstant laivui kilo didelė žmonių
sumaištis, o orkestras neperstojamai grojo giesmę ,,Dieve, arčiau tavęs“.
Brangieji, ar mūsų gyvenimas šioje žemėje nepanašus į buvimą skęstančiame
laive? Vieni anksčiau, kiti truputį vėliau iškeliaujame iš šio pasaulio. Visada
reikia žvelgti į savo širdies gelmes ir melstis: ,,Dieve, arčiau tavęs“. Iš tikrųjų,
kiekviena diena mus artina į finišą prie Dievo. Ne vienas nežinome, kada
Viešpats pasakys: ,,Tau gyventi gana. Ateik ir duok ataskaitą iš savo gyvenimo
darbų, atliktų pareigų arba apsileidimų ir nusikaltimų“.
Žmogus yra paslaptinga būtybė. Kai kada jis bėga nuo Dievo ir netrukus vėl
jo šaukiasi. Dalis žmonių taip elgdamiesi nežino, ko jie nori ir ko tokiu
elgesiu siekia. Įvairių knygų aprašymai parodo, kiek daug žmonėse nerimo,
nusivylimų, skausmingų ieškojimų ir praradimų. Atėjęs Kristus į šį pasaulį
aiškiai pasakė: ,,Aš esu kelias, tiesa ir gyvenimas“(Jn 14,6). Šiandieną iš
Evangelijos girdėjome Kristaus pasakymą: ,,Aš esu vynmedis“. Gerai atsiminkime,
kad šiame pasaulyje gyventi prasmingai, naudingai, vaisingai ir garbingai
įmanoma tik esant vienybėje su Kristumi, iš kurio gauname dvasinės stiprybės ir
dieviškų jėgų. Kaip vynmedis vaisingas tik tada, kai jo šakelės prigludusios
prie kamieno ir užtenkamai gauna reikiamo maisto, taip ir mes prasmingai
gyvename, kai esame vienybėje su Dievu.
Reikia pastebėti, kad daliai šiandieninių žmonių nebeįdomu nei Jėzaus
dieviškas asmuo, nei jo įsteigta Bažnyčia, nei palikti sakramentai, nei kvietimas
melstis. Jų visų rūpestis – kuo daugiau pasisemti malonumų, kuo daugiau sukaupti
pinigų ir turtų, kuo gražesnes pilaites pasistatyti... Ar tokie žmonės, jų
įsteigtos partijos, net duodami gražiausi pažadai gali pasotinti kitų žmonių širdis?
Ne. Prisiminkime Kristaus pasakymą: ,,Žmogus gyvas ne viena duona...“ Jam
reikia Dievo malonės, Jo dieviškos palaimos, kurią gaunama tik prigludę prie
dieviško šaltinio – Kristaus ir jo Bažnyčios. Amen.
B 4 po Velykų - Melskimės už dvasininkiją
Šį sekmadienį yra mūsų bažnyčios dangiškojo Globėjo – šv. Jurgio atlaidų
diena. Įprastomis sąlygomis tikintieji gauna visuotinius atlaidus. O tos
sąlygos: esant be sunkių nuodėmių priimti šv. Komuniją ir sukalbėti: ,,Tėve
mūsų, Tikiu Dievą“ Popiežiaus intencija.
Meldžiamės į šv. Jurgį už gyvulių sveikatą ir palaimą mūsų laukams. Tačiau
popiežius šv. Jonas Paulius II šį sekmadienį paskelbė pasauline maldos diena už
dvasininkiją ir pašaukimus. Visi tikintieji kviečiami melstis už kunigus,
vyskupus ir naujus pašaukimus į kunigystę.
Vatikano statistika
skelbia, kad pasaulyje dvasinių pašaukimų skaičius nuolat didėja, bet
nevienodai įvairiose pasaulio šalyse.
Kai Bažnyčią pradėjo valdyti popiežius Jonas Paulius II per metus buvo 63 882 kandidatai į kunigystę. Per 25
metus visoje Katalikų Bažnyčioje tas skaičius žymiai padidėjo – 110 563. Tačiau
labai skirtingai padidėjo įvairiose šalyse. Pvz. Dvasinių pašaukimų Bažnyčioje
3 kartus padidėjo Afrikoje, 125 procentais padidėjo Azijoje, 65 procentais
padidėjo šiaurės ir pietų Amerikoje. Europoje padidėjo tik 12 procentų.
Prieškarinėje, Nepriklausomoje Lietuvoje katalikų Bažnyčios kunigų buvo 10
kartų daugiau, negu dabar, nes sovietiniais metais buvo tik viena Kunigų
Seminarija, valdžia jai trukdė priimti ir paruošti daugiau jaunuolių. Buvo
užtenkamai kandidatų per visą sovietmetį, bet ateistinė santvarka neleido
daugiau priimti kaip 5 jaunuolius. Dabar Lietuvoje yra trys kunigų seminarijos.
Jose mokosi tik 45 klierikai. Jei atsirastų daugiau norinčių ruoštis
kunigystei, visos seminarijos dar galėtų priimti ir paruošti 400 jaunuolių, bet
jau nėra norinčių. Be to, daroma ir atranka. Kiekvienas, panorėjęs įstoti į
kunigų seminariją, gali būti nepriimtas.
Kristaus įsteigtoji
Katalikų Bažnyčia nematomu būdu yra valdoma paties Kristaus. Matomai ją valdo,
į išganymą veda per apaštalų įpėdinius: Popiežių, vyskupus ir jų pagalbininkus
kunigus.
Tenka pripažinti, kad jūs bažnyčioje mažai girdite kalbant apie kunigystę ir kunigus. Tačiau dažniau
girdite iš kritiškų žurnalistų piktus atsiliepimus apie dvasininkus. Kritikams atrodo, kad kunigai ne šio pasaulio
žmonės, jie kilę iš kitos visuomenės ir niekada negali suklysti, o žurnalistai,
kiti kritikai dedasi neklystančiais. Kodėl
katalikų kunigai daug kam užkliūva? Jie visiems primena apie Dievą, Jo 10- tį
įsakymų, nemirtingą sielą, jos pašventinimą amžinybei.
Kunigai yra Kristaus pašaukti ir pasiųsti į pasaulį būti druska, saugančią
nuo sugedimo. Jie nėra ir negali būti kaip cukrus. Todėl jie palydimi su
piktais žvilgsniais, priekaištingais žodžiais. Jėzaus pasakyti pranašiški
žodžiai pildosi: ,,Mokinys nėra didesnis už savo Mokytoją. Kaip mane niekino,
taip ir jus niekins”.
Tik vienas Jėzus Kristus galėjo pasakyti: ,,Kas gali įrodyti manyje
nuodėmę?” Tačiau apie jį vis tiek buvo sakoma: jis yra rijūnas ir vyno gėrėjas,
muitininkų ir nusidėjėlių draugas.
Kunigai yra paimti iš žmonių tarpo ir paskirti tokiems pat žmonėms patarnauti.
Jie yra su visiems žmonėms būdingomis silpnybėmis, kurias kiti išpučia,
padidina ir su džiaugsmu išreklamuoja,
kad galėtų pateisinti savo blogą elgesį ir laikinai nuraminti savo sąžinę.
Todėl daugeliui žmonių kunigai yra lyg druska graužianti akis.
Tokia išimtimi kunigai tampa ne savo malonumui, bet vykdo Kristaus misiją.
Nematomoji Dievo ranka juos atvedė į šią tarnybą ir ne žmonėse jie ieško teismo.
Apaštalas šv. Paulius apie save pasakė: ,,Jei aš norėčiau įtikti žmonėms, tai nebūčiau Kristaus
tarnas”. Panašiai ir kunigai negali įtikti visur ir visiems žmonėms, nes žmonių
norai, užgaidos, pretenzijos, reikalavimai būna neapgalvoti net nekatalikiški.
Todėl kunigai gyvenime yra sveikinami ir šmeižiami, laukiami ir pasmerkiami,
mylimi ir nekenčiami.
Prieš mirtį Jėzus savo apaštalus įpareigojo skelbti žmonėms dievišką Jo mokslą.
,,Kaip Tėvas mane siuntė, taip aš jus siunčiu. Eikite į visą pasaulį ir
mokykite žmones krikštydami juos vardan Tėvo, ir Sūnaus, ir Šventosios
Dvasios”. Jis pareiškė: iki šiol aš jus mokiau, o nuo dabar jūs būsite mano apaštalai:
pakelsite sudaužytas sielas, paguosite nuliūdusias širdis, atvesite prie Dievo
suklydusius ir abejojančius.
Kai tikintieji mato kunigų pareigas, tai išryškėja du dalykai:
sąmoningesnių žmonių pagarba ir meilė kunigams, o kitų – pyktis, neapykanta,
nesibaigianti kritika. Šitiems žmonėms kunigas nereikalingas nei velykinei
išpažinčiai atlikti, nei sekmadienių pamaldoms, o pas kunigą kreipiasi tik tada,
kai prieš santuoką prireikia gauti atitinkamų pažymų, arba nori palaidoti savo mirusįjį. Tokie žmonės
nepaaukos bažnyčios ir jos tarnų išlaikymui, kunigų seminarijai ir kt.
Nusidėjusio žmogaus sieloje jau nėra Dievo malonės. Ji suteršta ir negali
priimti Dievo pagalbos. Jos negali prižadinti nei angelai, nei šventieji, net
pati Jėzaus Motina Marija. Didesnio pergyvenimo ar kitų maldų paveiktas jis padaro
atgailą, gauna kunigo išrišimą – ištrinamos jo nuodėmės ir siela prisikelia
naujam gyvenimui.
Kunigai neša žmonėms Dievo malones, kurios svarbiausi šaltiniai – 7
sakramentai ir šv. Mišių Auka. Nuo kūdikio krikšto iki kapo duobės kunigai yra
nuolatiniai tikinčio žmogaus palydovai. Kiekvienos Mišios yra naujas Dievo
pakvietimas į mūsų tarpą, geriausias būdas maldauti Dievą ir Jį pagarbinti.
Kasdienybėje yra daug apsileidžiama, keikiama, meluojama, šmeižiama,
piktžodžiaujama. Kiekvieną dieną kunigo lūpos ir širdis garbina Dievą,
meldžiasi už Bažnyčią, Popiežių, Vyskupą, visus tikinčiuosius, gyvus ir
mirusius. Jis nuolat maldauja Viešpatį gailestingumo nuodėmėmis prisotintai
žemei, žmonių širdims, o mirusiems – dangiškos ramybės ir atpildo.
Ačiū Jėzui Kristui, kad paliko kunigystės sakramentą ir kviečia žmones į
kunigišką tarnybą. O mes klausykime Popiežiaus kvietimo melstis už kunigus ir
tuos, kurie ruošiasi tapti kunigais. Amen.
B 3 Vel. AR NORIME PRISIKELTI? 2015
Ačiū Dievui, jau eilę metų Velykas švenčiame būdami laisvėje. Noriu
paklausti, ar visi laisvę supratom teisingai? Ar ja tinkamai ir teisingai dabar
pasinaudojame? Daug žmonių laisvę panaudoja netinkamai: kuria blogybes savyje,
savo šeimoje, aplinkoje. Kodėl taip atsitinka? Todėl,
kad neturi religinio tikėjimo, nepaiso Dievo, Bažnyčios įsakymų, nebesimeldžia,
nepriima sakramentų, neklauso sąžinės ir daro įvairius nusikaltimus.
Prisiminkime, kokios sąlygos buvo
sovietmečiu. Po Velykų švenčių kai kam reikėjo aiškintis mokykloje ar
darbovietėje, kodėl buvai bažnyčioje, dalyvavai procesijoje, patarnavai šv.
Mišiose? Šiandieną visa tai liko tik prisiminimuose, bet tai ne visiems. Tačiau
ateizmo pasėta sėkla duoda ir dar ilgai duos savo pražūtingus vaisius: religinį abejingumą, apsileidimą
katalikiškose pareigose, sekmadienių nešventimą, šeimos nuvertinimą. Iš to
išplaukia nuolatiniai savęs pateisinimai, o kitų apkaltinimai, savo nuodėmių
nematymas, o kitų apkalbėjimai, šmeižimai ir teisimai.
Kartą viena mokytoja man pasakė: ,,Klebonas ne viską žinai, kaip miestelio
žmonės vieni kitus kritikuoja, kaltina, teisia, pasmerkia?“ Ji pastebėjo: ,,Gal
ir klebonas išgirsi ką nors piktai kalbant. Aš patariu į tai per daug nekreipti
dėmesio, nes žmonių kalbos, jų padarytos išvadas, pastabos priklauso nuo jų
sugedimo: kas daugiau morališkai sužalotas, tas kitus labiausiai kritikuoja ir
mato tik blogybes...“
Šia proga noriu priminti Jėzaus Kristaus perspėjimą: ,,Neteiskite, kad
patys nebūtumėte teisiami. Kokiu saiku seikėjate, tokiu ir jums bus atseikėta“.
O mūsų liaudies patarlės dar vaizdingiau išreiškia: ,,Kaltina puodas, kad
katilas juodas“. ,,Kas kuo kvepia, tuo kitą tepa“.
Dabar sugrįžkime prie minties apie Jėzaus prisikėlimą. Katalikų Bažnyčia
neturėtų galimybės egzistuoti, o tikintieji džiaugtis Velykų metine švente, jei
Kristus nebūtų prisikėlęs iš numirusiųjų. Didysis apaštalas šv. Paulius tai
pripažįsta sakydamas: ,,Jei Kristus nebuvo prikeltas, tai tuščias mūsų
skelbimas ir tuščias jūsų tikėjimas. Tuomet mes liekame melagingi Dievo
liudytojai... ir jūs dar tebesate savo nuodėmėse“ (1 Kor 14, 15, 17). Kristaus
prisikėlimą liudija visi keturi evangelistai, savo laiškuose tikintiesiems
aprašo apaštalai, kurie vėliau paaukojo savo gyvybę už tikėjimą į Kristų Dievą.
Naujojo Testamento, šv. Rašto knygose parašyta, kad prisikėlęs iš
numirusiųjų Kristus pirmiausiai pasirodė buvusiai nusidėjėlei – didžiajai
atgailautojai Marijai Magdalenai ir kitoms moterims. Tik paskui pasirodė apaštalui
Petrui, dviems mokiniams, skubantiems į Emausą, dešimčiai apaštalų Velykų rytą,
po to vienuolikai apaštalų drauge esant Tomui, apaštalams žvejojantiems
Genezareto ežere, apaštalams Galilėjoje ant kalno, 500 žmonių, apaštalams ir
mokiniams įžengiant į dangų, o galiausiai krikščionių persekiotojui Sauliui,
kuris po to tapo uoliausiu apaštalu Pauliumi.
Kai kur Velykų šventėje per pamaldas vieni kitus bučiuoja ir taip
pasidalina su kitais dvasiniu, šventiniu džiaugsmu. Norėtųsi pakviesti, kad ir
mes Velykų šventėje parodytume daugiau nuoširdaus vidinio džiaugsmo. Bet kaip
jį parodyti, jeigu jo nėra mumyse. Todėl prieš tai mums reikia prisikelti iš
dvasinės mirties: blogio, apkalbų, šmeižtų, nesibaigiančios kitų kritikos, o
geriau įsižiūrėti į save, savo silpnybes, klaidžiojimus, apsileidimus ir net
nusikaltimus Dievo, artimo meilei... Ne paslaptis, dvasinio blogio mumyse yra
gausiai. Jis pasireiškia įvairiausiomis formomis: kyla iš mūsų sugadintos
prigimties, jį skleidžia kai kurios TV laidos, valdžios žmonių nedoras elgesys,
skandalai ir skandalėliai...
Kelis dešimtmečius Lietuva buvo skandinama alkoholyje. Kasmet vis daugiau
buvo išgerta svaigalų, kasmet daugėjo nelaimingų alkoholikų, įvairių
apsigimėlių ir jų nusikaltimų. Šios blogybės kreivė kyla vis aukštyn ir
nepriklausomoje Lietuvoje, nes svaigalus pardavinėja kas nori, kada nori ir
kokius tik gauna arba patys pasidaro. Nei Seimui, nei vyriausybei nelabai rūpi
liūdnoji statistika... Todėl norisi garsiai šaukti: kelkimės iš girtybės tvano.
Kelkimės, nes jis kasmet nusineša šimtus gyvybių namuose ir keliuose. Išardo
tūkstančius šeimų, dvasiniai sužaloja jaunus žmones, girti namuose sudega,
vaikus palieka našlaičiais. O į gyvenimą pašaukia nepilnaverčius invalidus,
reikalingus valstybės ir geradarių nuolatinės paramos. Viso to rezultate – mūsų
maža tauta stumiama į išsigimimą ir
išnykimą.
Popiežius šventasis Jonas Paulius II kartą kalbėjo susirinkusiems į šv.
Petro aikštę: ,,Kai žmogaus sąžinėje pradeda blėsti dvasinė jėga, tai sąžinė
pasmerkta mirčiai. Žmogus be sąžinės nebegirdi į sielą kalbančio nukryžiuoto
Dievo balso, į žmogų nukreipto Dievo meilės šauksmo“.
Mes galime klausti, ar su pragerta sąžine, nuo svaigalų aptemusiu protu
žmogus išgirsta Dievo duotą vidinį balsą, motinos, žmonos, vaikų aimanas ir
prašymus?“ Ne. Jis jau negirdi ir jam nesvarbu, kokia bus Lietuvos ateitis, nes
jo nebedomina net savo šeimos skaudūs pergyvenimai.
Lietuvos radijo, TV laidos praneša apie mūsų valstybėje vykstančius
nusikaltimus: plėšikavimą, vagystes, žudynes, išžaginimus, nusižudymus,
fizines, dvasines katastrofas, padegimus, gaisrus ir milijoninius nuostolius.
Kas pabudins ir prikels apmirusias sąžines, kad jos išgirstų Dievo meilės
šauksmą, kviečiantį į susivaldymą, į pareigų atlikimą savo sielai, šeimai,
tėvynei, parapijai, Bažnyčiai ir Dievui? Drąsiai galiu tvirtinti, kad be
religinio tikėjimo ir dieviškos pagalbos neįveiksime dvasinės krizės, o
riedėsime žemyn ir tapsime vis blogesni.
Pasiklausykite, kaip moksleiviai kalba mokykloje per pertraukas arba
autobusų stotelėje. Visi žinome, kad mokykla jų nemoko bjauriai keiktis,
pravardžiuoti, tyčiotis, stumdytis... Viso to išmoksta iš tėvų, kuriems nėra
nei sekmadienių, nei šventadienių, kai nebenori nei melstis, nei pamaldose
dalyvauti.
Turėtų TV daugiau parodyti dorovę skatinančių laidų. Tačiau iš ten dažnai
padvelkia sovietinės nuotaikos: Gavėnios metu arba net Didžiąją savaitę rodomi
įvairūs renginiai, įžeidžiantys dorovę ir gražius papročius, aukština žmogaus
apnuogintą kūną, o užmirštama dvasinis, vidinis žmogaus pasaulis. Sovietmečiu tai buvo daroma pagal gautas
instrukcijas iš švietimo misterijos ir KGB. Kas dabar tai diktuoja? O gal tie
patys, tik kitaip pasivadinę?
Velykos ir velykinis laikotarpis mus visus kviečia prisikelti. Tad kelkimės
iš apmirusios sąžinės ir įvairių blogybių. Prikelkime savo artimuosius ir
kaimynus nuoširdžiu žodžiu, malda ir geru pavyzdžiu. Gal mūsų žodžiai nebus jų
išgirsti, bet mūsų maldos į Prisikėlusį Kristų
– mirties nugalėtoją tikrai gali jiems padėti: susimąstyti, prabusti,
prisikelti ir kitaip gyventi. Amen.
B 2 Vel. Tikėjimas ir gailestingumas
Antro Velykų sekmadienio Evangelijos fragmente
pasakojama apie du įvykius: apaštalo Tomo netikėjimą ir Dievo gailestingumo
perdavimą apaštalams. Du akibrokštai, kuriais sunku patikėti: apaštalas, kitaip
sakant vyskupas, gali būti netikintis, ir kad nuodėmių atleidimas patikėtas
apaštalams ir jų įpėdiniams, kuriais yra pirmiausia vyskupai ir kunigai.
Vyskupų ir kunigų netikėjimo skandalai tęsiasi per visą istoriją, tačiau jų tarpe yra kur kas daugiau nuostabių tikėjimo liudytojų. Deja, praėjusiais metais vykusiame vyskupų sinode Vatikane, kuriame buvo diskutuojama šeimos klausimais, kai kurie vyskupai siūlė dalykus, kurie buvo aiškus jų tikėjimo silpnumo arba net netikėjimo liudijimas. Vokiečių kardinolas Marksas nesenai pasakęs, jog Vokietijoje esanti katalikų bažnyčia nėra Vatikano filija, tuo pareikšdamas tikėjimo susvyravimą visuotine Bažnyčia ir popiežiaus primato dogma.
2003 m. kunigas Adam Gardyasz Katalikiškajame Lublino universitete apgynė filosofijos daktaro disertaciją, kurioje įrodinėjo, jog garsus filosofas ir Lublino arkivyskupas Józef Życiński, beje, šio universiteto didysis kancleris, savo pažiūromis ir laikysena yra labiau ateistas nei tikintis. Nors kurija bandė visais būdais sutrukdyti šios disertacijos sėkmei, tačiau darbas buvo patvirtintas ir laipsnis suteiktas. Išties, tai buvo precedento neturintis įvykis, jog arkivyskupo netikėjimas tapo filosofinių tyrinėjimų pagrindu, nagrinėjant jo raštus, pasisakymus ir elgesį, ir vainikuojant drąsiu teiginiu, jog Bažnyčiai vadovauja netikintis vyskupas. Tokių disertacijų būtų galima parašyti ir daugiau.
Šie įvykiai parodo, jog ne visada tie, kurie turėtų budėti ir ginti tikėjimo grynumą ir jį nešti į pasaulį, šią pareigą deramai atlieka, kad kartais vyksta priešingai, ir kad kur kas dažniau tikėjimą saugo ir perduoda eiliniai katalikai. Daugumas garsių vyskupų ar kunigų tikėjimo dovaną gavo būtent iš savo močiučių ar mamų, kaip antai šv. Augustinas, šv.Pijus X, kardinolas Martini ir daugybė kitų.
Vyskupų ir kunigų tikėjimo susvyravimai atnešė daugybę Bažnyčios tragedijų ir papiktinimų. Užtenka prisiminti vienuolio ir kunigo, bažnytinės teisės daktaro Martyno Liuterio sukeltą protestantizmo ereziją, kuri buvo artikuliuota į komunizmą, nacionalsocializmą, darvinizmą, kapitalizmą, liberalizmą, postmodernizmą, gender, feminizmą ir kitas šių dienų pavojingas ideologijas. Liuterio idėjos sudavė smūgį katalikiškam tikėjimui ir per Vatikano II susirinkimo vardu neštą reformą. Paskutiniai keli metai Lietuvai buvo kunigų netikėjimo metai, kai vienas po kito savo pašaukimą, įžadus Dievui paneigė būrys iškunigių.
Tikėjimas yra svarbus tuo, jog, kaip moko apaštalas Paulius, per tikėjimą turime priėjimą prie Dievo malonės, prie jo gailestingumo. Be tikėjimo žmogus negali patikti Dievui ir būti išganytas, todėl Kristus liepė savo mokiniams eiti į pasaulį ir nešti tikėjimo dovaną.
Tikėjimas ir Dievo gailestingumas yra esminiai susiję, nes per tikėjimą ateina ir pasigailėjimo malonė. Neatsitiktinai šios dienos evangelinis pasakojimas perteikia juos drauge.
Pamokyti Kristaus ir jo apaštalų mes išpažįstame „tikiu nuodėmių atleidimu“, kurį gauname kaip dovaną, nenusipelnę. Dėl šios priežasties galima teigti, jog Dievas yra labiau gailestingas negu teisingas, todėl mes dar turime šansą. Žmonės baisiai ir daug nusideda, o Dievo gailestingumas laukia ir toleruoja. Kai kas nors visgi atsiverčia ir atgailauja, Dievo gailestingumas nedelsia gelbėti iš pražūties, nors Kristui tai kainuoja kančią ir gyvybę, jo krauju nuplaunamos kaltės.
Nuodėmių atleidimas remiantis teisingumu būtų visiška pražūtis kiekvienam iš mūsų. Pamačius tą buhalteriją beliktų galvą susiėmus šaukti „Oj, Jėzau, mes prapuolę“. Bet su tikėjimu šaukiant „Jėzau“ – jau prasideda gailestingumo ir atleidimo įvykis, dar belieka ateiti pas apaštalus, kad jiems duotąja atleidimo malone būtume sutaikyti su Dievu, kad užčiauptume burną visiems kaltintojams, kurie netiki nuodėmių atleidimu. Amen.
Atvelykis 2015m.
Šventiškos
nuotaikos jau praėjo, bet dar giedame „aleliuja" ir trokštame, kad velykinis džiaugsmas tęstus
ilgai. Tačiau bėgančios dienos neša tolyn visa, kas prieš savaitę džiugino
tikinčiojo širdį.
Evangelija pasakoja apie apaštalą
Tomą, kuris tik aštuntąją dieną po Jėzaus
prisikėlimo tapo tikinčiu, uoliu Kristaus liudytoju. Tomas visiems laikams palaimino tuos, kurie artėja prie Dievo per abejones tikėjime
ir nepasitiki kitų atsivertimais.
Evangelistas teigia – apaštalai po Jėzaus mirties iš baimės užrakino ne vien kambario duris, bet
užrakino ir savo širdis. Atsitinka, kad
baimės metu aptemsta akys, apkursta ausys. Akla, kurčia baimė neregi, negirdi, netiki ir
neturi jokios vilties. Aklai baimei visur
atrodo didžiausia grėsmė ir žmogų sukausto. Jis nebejuda
arčiau kito žmogaus ir prie Dievo. Tada lieka tik aimanuoti,
verkšlenti, dejuoti, skųstis...
Tikrai bailūs buvo apaštalai
po Jėzaus mirties. Jie bijojo Jeruzalės šventyklos vadovų ir
nebegalėjo džiaugtis. Štai į tokią padėtį
patekusiems apaštalams pasirodė prisikėlęs Kristus ir tarė: „Ramybė jums!". Pasakęs
šiuos žodžius, Jis parodė savo pervertas rankas ir šoną.
Jie labai nudžiugo, nes pamatė savo Viešpatį esantį
gyvą. Tačiau Jėzus atėjo atnešti ne vien ramybės,
bet dar daugiau. Jis tarė: „Kaip mane siuntė Tėvas, taip
ir aš jus siunčiu" (Jn 20, 21). Su Jėzumi praleisti
keleri metai įgavo prasmę: būti siunčiamu ir veikliu, o ne
dairytis atgal.
Kur Jėzus anuomet
pasiuntė savo apaštalus? Į Jo priešininkų pasaulį, į Romos
imperijos platybes. Kur Jis
mus siunčia šiandieną? Į nuodėmes pamėgusį pasaulį, kur
nuolat pasireiškia priešiškumas Kristui ir Jo įsteigtai Bažnyčiai, negimusiems
kūdikiams ir normalioms šeimoms...
Pasveikinęs
apaštalus Kristus kvėpė į juos ir tarė: „Imkite
Šventąją Dvasią. Kam atleisite
nuodėmes, tiems jos bus atleistos, o kam sulaikysite,
- sulaikytos" (Jn 20, 23
Tais
žodžiais Kristus įsteigė atgailos sakramentą ir apaštalus įpareigojo atgailaujantiems
teikti nuodėmių atleidimą.
Austrų vyskupas J.Vėberis straipsnyje
apmąsto apie bažnytinį ateizmą. Rašo apie tokį
ateizmą, kuris dažnai pasitaiko tarp krikščionių Bažnyčioje, apie kunigų ir
pasauliečių ateizmą. Kaip
galima kalbėti apie bažnytinį ateizmą?
Pasirodo, anot
vyskupo, galima. Bažnyčia negyvena tikėjimu, kaip Dievo malone ir dovana.
Bažnyčia tampa panaši į paslaugų biurą, kur jos nariai nori diktuoti,
primesti savo įsitikinimus ir net reikalavimus.
Kai pirmą kartą Jėzus
atėjo pas apaštalus, nebuvo su jais Tomo. Kai Jėzus atėjo
antrą kartą, Jis nepriekaištavo Tomui, bet pasakė: „Tomai,
įdėk čia pirštą ir apžiūrėk mano rankas. Pakelk ranką
ir paliesk mano šoną; jau nebūk netikintis - būk tikintis"
(Jn 20, 27).
Evangelija primena: Jėzus atėjo ne panaikinti apaštalų baimės,
kad jie viešpatautų, bet kad jie įgyvendintų
Jo Testamentą. Aš ir atėjau
kviesti ne teisiųjų, bet nusidėjėlių. Palaiminti,
kurie tiki ir įgyvendina šiuos žodžius.
Kai prisimename apaštalą
Tomą, visuomet kreipiame
dėmesį į jo norą: paliesti Jėzaus šoną, įdėti pirštus į jo žaizdas. Jis nepalietė
Kristaus žaizdų, nes jį apgaubė
Prisikėlusiojo šviesa. Jam viskas pasidarė aišku, kai pamatė prisikėlusį
ir gyvą Jėzų. Mes elgiamės
priešingai. Tikime nepamatę, bet įtikėję norime pamatyti, paliesti,
savo akimis įsitikinti. Jei taip neįvyksta, skundžiamės,
kad mūsų tikėjimui
trūksta matomų stebuklų.
Yra krikščionių, kurie reikalauja
iš Dievo stebuklingų ženklų, nuostabios ir pastovios pagalbos. Todėl
mūsų tikėjimas yra svyruojantis, trapus, neatbaigtas, susijęs
su emocijomis, nusivylimais, įpročiais. Dažniausiai tokiame tikėjime
pritrūksta Dievo, kuris rodo pervertas savo
rankas ir šoną. Nesugebame pastebėti, kad prisikėlęs Viešpats
teberodo savo meilės stebuklus ir nori matyti
gyvą mūsų tikėjimą. Jis laukia iš savo tikinčiųjų, kad tikėjimas pasireikštų
kasdieną elgesyje, darbuose, o sutinkantys mus turi
teisę pasiteirauti: ar Kristaus prisikėlimas ką nors pakeitė mūsų gyvenime?
Mes esame palaiminti, nes įtikėjome
nematę. Dievas su mumis ir globoja mus. Mes esame pašaukti
nenuvilti kitų, trokštančių išgelbėjimo.
Velykų linksmybėms tolstant visada
parodomas Tomas, kuris norėjo apčiuopiamų įrodymų ir nenorėjo pasitikėti
draugų žodžiais. Kai buvo pranešta apie Lozoriaus
mirtį Jėzus pasakė: „Eikime pas
jį", tada Tomas pasakė: „Eikime ir mes numirti su juo". Jis nesuprato,
kad kalbama apie Lozoriaus atgaivinimą, o ne jo mirtį. Prie Paskutinės
Vakarienės stalo atsisveikinimo kalboje Jėzus minėjo savo išėjimą: „Kur aš einu, jūs žinote
kelią" (Jn 14, 4).
Tada Tomas vėl replikavo: „Viešpatie, mes nežinome, kur tu eini, tai kaipgi žinosime
kelią?" (Jn 14, 5). Per Velykas jis vėl išsišoko. Kai apaštalai
meldėsi, budėjo aukštutiniame kambaryje, Tomas kažkur blaškėsi.
Viešpaties apsilankymą pamatę jo bičiuliai
pasidžiaugė Tomui, o jis pareiškė: „Jeigu aš nepamatysiu...
ir nepaliesiu
jo šono - netikėsiu" (Jn 20, 25).
Tomo
išdidumas, puikybė reikalavo jam vienam skirto ženklo. Jėzus atėjo antrą kartą,
parodė jam rankas ir šoną. Tada jis sušuko:
„Mano Viešpats ir mano Dievas!" (Jn
20, 28) Tikinčiu jis tapo per prievartą.
Pasirodo, kad Tomas yra
nepakeičiamas mūsų Velykose ir daug
reikalingesnis nei kiti Evangelijos personažai, nes esame su Tomu aštuntosios dienos žmonės
liturgijoje, kasdienybėje, su savo
abejonėmis, pasipiktinimu.
Atvelykio
sekmadienį Tomą sveikina broliai ir seserys, kurie vėluoja į Velykų
džiaugsmą ir vilties šventes. Tebūna jis mūsų globėjas
ir teatleidžia, kai jį pravardžiuoja tie, kurie nepažįsta dvasinės
nakties.
Tad kantriai, su meile pažinkime Tą, kuris
nugalėjo mirtį, nuodėmę ir prisikėlė. Galiausiai kartu su Tomu tarkime: „Mano
Viešpats ir mano Dievas!" Jei jis mums viskas, tai mes nieko daugiau nestokojame. Amen.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą